UDEN - De slaapkamerketen Beter Bed wil de komende jaren meer megawinkels openen in Duitsland. Dat heeft bestuursvoorzitter Frans Geelen vrijdag gezegd. Hij zet daarmee in op een moeilijke markt, waar de consumentenuitgaven aan slaapkamermeubilair in 2005 voor het vijfde opeenvolgende jaar daalde.

Beter Bed haalt momenteel meer dan de helft van de omzet uit Duitsland. De Nederlandse keten profileert zich daar met zijn prijsvechter Matratzen Concord, die vorig jaar 13 procent meer omzet wist te boeken in de krimpende markt. Deze toename was vooral te danken aan de opening van vestigingen.

Uitbreiding van het winkelbestand is voor geheel Beter Bed een beproefde methode om de verkopen op te voeren. Door de opening van 110 nieuwe vestigingen steeg de totale omzet van het beursgenoteerde concern vorig jaar met 12,5 procent tot een record van ruim 287 miljoen euro. De bestaande winkels boekten 5 procent meer omzet. De nettowinst steeg met 88 procent tot 15,6 miljoen euro.

Het bedrijf hield per euro meer geld over door streng op de uitgaven te letten. De gemiddelde kosten per winkel daalden voor het vierde jaar op rij. Zeer effectief is slechtlopende winkels sluiten. "Ook in het afgelopen jaar zijn we rücksichtslos geweest", aldus Geelen. Er werden 37 filialen opgedoekt.

Winkelexpansie blijft de komende jaren een belangrijke groeipijler. Dit jaar wil het bedrijf de in 2004 overgenomen Spaanse keten El Gigante del Colchón met de helft uitbreiden tot dertig filialen. In Duitsland wil Beter Bed de Matratzen Concord-filialen in drie jaar met een derde uitbreiden naar 750.

Nieuwe winkels in Duitsland zullen minimaal een oppervlakte van 300 vierkante meter krijgen. De detailhandelaar heeft er 571 vestigingen van Matratzen Concord met een gemiddelde winkeloppervlakte van 250 vierkante meter. Geelen wil op den duur de kleinere winkels vervangen door megastores van meer dan 400 vierkante meter.

Net als de Duitse elektronicaketen MediaMarkt wil Geelen consumenten een zo groot mogelijk assortiment bieden in één winkel. Zo probeert Beter Bed de Duitse consument te verleiden zijn bedden te kopen. Tekenen van marktherstel zijn er in Duitsland vooralsnog niet.

Ook in Nederland daalden afgelopen jaar de consumentenbestedingen aan bedden en matrassen. Wel was er op de thuismarkt in het derde kwartaal voor het eerst sinds jaren enig herstel in de vraag naar de slaapkamerproducten van de detailhandelaar.

Het Udense bedrijf, bekend van de winkelformules Beter Bed en Dormaël, verwacht in het eerste kwartaal de winst met minimaal 20 procent op te krikken ten opzichte van dezelfde periode in 2005. De omzet zal ruim 10 procent stijgen. Volgens de onderneming is de omzet in de eerste twee maanden van 2006 al duidelijk gestegen.

Beter Bed heeft 775 winkels in Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Spanje.