ZOETERMEER - Nederlanders scheppen steeds meer verse groente op hun bord. Vorig jaar haalden huishoudens gemiddeld twee kilo groente meer in huis dan in het laatste peiljaar 2002, blijkt uit cijfers van het Productschap Tuinbouw. Ook kopen zij weer iets meer fruit.

"Hiermee is de jarenlange daling van de aankopen van groente tot staan gebracht en zelfs omgebogen in een lichte groei", meldde het schap donderdag. Huishoudens kochten in 2005 gemiddeld 74 kilo verse groente en ruim 94 kilo fruit. Gemak staat centraal bij de aanschaf van de verse waar.

Kant-en-klare slapakketten en roerbakgroenten zijn in trek. In de top tien bezetten uien, die in 2005 goedkoop waren, tomaten en wortelen de bovenste drie plekken. Bloemkool, jarenlang op de eerste plaats in Nederland, spruitjes en andijvie raken steeds meer uit de gratie bij een groot deel van de consumenten.

Fruitsoorten

Op de fruitschalen liggen voornamelijk de traditionele appel, sinaasappel en banaan, blijkt uit de lijst van meest verkochte fruitsoorten. De kiwi, aardbei, ananas en nectarine zijn volgens het productschap wel in opmars.

De groenteboer en marktverkoper worden niet veel wijzer van de groeiende verkoop. De verse groenten en fruit komen steeds vaker uit de supermarkten. Consumenten deden vorig jaar 80 procent van de groente- en fruitbestedingen in de supermarkten, vijf procentpunt meer dan in 2002.

Overgewicht

De strijd tegen overgewicht, de campagne voor gezond voedsel en de recepten, die supermarkten uitgegeven, hebben volgens koepel Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) bijgedragen aan de groei. In die gratis recepten zijn verse groente volgens een woordvoerster een belangrijk ingrediënt.

Minder tijd

Supermarkten hebben daarbij de laatste jaren de drempel voor de verse groente met gebruiksvriendelijke, panklare groentepakketten steeds verder verlaagd. "Mensen hebben steeds minder tijd in de keuken. Daar hebben supermarkten dus flink op geïnvesteerd."