Omzet supermarkten 2,3 procent gestegen

DONGEN - De omzet van de supermarkten in Nederland is in februari met 2,3 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Het was de zesde achtereenvolgende maand met een stijging, zo meldde het marktonderzoeksbureau GfK vrijdag.

De omzet bedroeg in totaal 1,99 miljard euro. GfK mag geen cijfers verstrekken van de afzonderlijke supermarkten omdat die koersgevoelig zijn.

GfK-onderzoeker Joop Holla zei in een toelichting dat de prijzenslag tussen de supermarkten over zijn hoogtepunt heen is. "Supermarkten zullen dit niet zeggen omdat dit niet goed is voor hun imago, maar consumenten lijken een beetje prijzenmoe te zijn. Consumenten gaan kwaliteit en service weer meer waarderen."

De omzet per kassabon bedroeg afgelopen maand 19,63 euro tegen 19,11 euro in februari 2005. In 2003, toen Albert Heijn met de prijzenoorlog begon, kwam de omzet per kassabon nog uit op 19,96 euro. Inflatie meegerekend had er nu gemiddeld ongeveer 20,30 tot 20,40 euro op elke kassabon moeten staan, aldus Holla. "Ik verwacht dat we in april of mei boven de 20 euro kunnen uitkomen."

Tip de redactie