UTRECHT - Zorgverzekeraar Agis is in de afgelopen maanden 430.000 klanten kwijtgeraakt, daarin zitten ook 130.000 agenten van wie het collectieve contract is opgezegd. Het gaat om 20 procent van het gewone cliëntenbestand, . Agis heeft nu nog 1,2 miljoen klanten over.

Dat heeft bestuursvoorzitter E. van der Veen van Agis donderdag in Utrecht bekendgemaakt. De topman van Agis wijt het verlies onder meer aan prijsdumping door met name particuliere verzekeraars.

Volgens berekeningen van Agis zou daar 1 miljard euro mee zijn gemoeid. Uit eigen onderzoek is verder gebleken dat de meeste overstappers zich hebben laten verleiden door lagere premies in met name collectieve contracten.

De komende tijd verliezen honderden mensen hun baan bij Agis. Er is al een reorganisatie gaande, waardoor 250 werknemers afvloeien. Van der Veen maakte bekend dat daar zeker nog honderd ontslagen bijkomen. Hij sluit nog meer banenverlies niet uit. In april denkt Agis meer duidelijkheid te kunnen geven over de werkgelegenheid binnen het bedrijf.

Het verlies van Agis betekent winst voor de andere grote verzekeraars. Exacte getallen zijn er nog nauwelijks, maar in grote lijnen geven de meeste bedrijven wel openheid van zaken. Zo meldt Achmea, dat merken als Interpolis, Zilveren Kruis en FBTO voert, een nettogroei van 10 procent. Eind vorig jaar had het concern drie miljoen klanten, nu zijn dat er ongeveer 3,3 miljoen.

VGZ en CZ denken allebei te groeien met ongeveer 100.000 klanten. Beide bedrijven hadden voor de invoering van de nieuwe zorgwet ongeveer twee miljoen verzekerden. Menzis, ongeveer even groot als VGZ en CZ, wil niet meer kwijt dan dat de cijfers "in de plus" zitten. Een grote meerderheid van de Nederlanders is verzekerd via merken die worden gevoerd door de vijf grote verzekeraars.