CSM ziet brood in melkzuurdivisie

DIEMEN - Het voedingsconcern CSM houdt vast aan zijn melkzuurdivisie (Purac). Een fusie of verkoop is uitgesloten. Dat bleek woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers en de nieuwe strategie. Melkzuur wordt onder meer gebruikt als conserveringsmiddel en als grondstof voor de vervaardiging van afbreekbare plastics.

Eerder had een groep ontevreden grootaandeelhouders geopperd dat CSM het melkzuuronderdeel moet afstoten om meer aandeelhouderswaarde te creëren. CSM heeft wel een aantal alternatieven bestudeerd, maar geen van de opties bleek nog heil te brengen, volgens bestuursvoorzitter Gerard Hoetmer.

"Dit is verreweg de beste oplossing." Zijn conclusie wordt gestaafd door ABN Amro, die verschillende alternatieven heeft bekeken en doorberekend. Purac heeft 65 procent van de melkzuurmarkt in handen.

Het bedrijf uit Diemen ontvouwde woensdag zijn nieuwe strategie, maar grootse plannen bleven uit. Wel kondigde CSM aan tot 250 miljoen euro aan de aandeelhouders terug te geven via een dividenduitkering en de inkoop van eigen aandelen.

CSM herhaalde zich te willen concentreren op melkzuur en bakkerijproducten (vriesdeeg, afbakbrood en donuts) en bakkerijgrondstoffen (aroma's, brood- en banketverbeteraars, fruit- en crèmevullingen). Erg verrassend was dat niet, nadat het concern half februari aankondigde afscheid te nemen van de suikerbieten. De verkoop daarvan moet nog dit jaar zijn beslag krijgen. CSM deed eind 2004 al de zoetwaren (Venco, Sportlife) en in 2001 de voedingsmiddelen (Honig, Hak) van de hand.

Volgens Hoetmer zijn de uitgestippelde plannen wel degelijk nieuw. De bestuursvoorzitter, die nog geen jaar aan het roer staat, wil de komende jaren beter op de kosten letten, meer nieuwe producten introduceren en zich richten op groeimarkten. "Onze strategie is erop gericht om de leiderschapsposities optimaal te benutten", vatte hij de 'nieuwe' strategie samen.

CSM is wereldmarktleider op het gebied van melkzuur en bakkerijproducten, alleen gedroeg het zich er niet naar. Daar gaat de komende jaren verandering in komen, met een "gedreven team en de mouwen opgerold", aldus Hoetmer.

In augustus kondigde Hoetmer extra banenreducties en kostenbesparingen van 110 miljoen euro aan. Het bedrijf heeft imiddels 19 miljoen euro bezuinigd en 696 van de 1100 arbeidsplaatsten geschrapt. Door de maatregelen moeten de bakkerijdivisies in Europa en de Verenigde Staten over twee jaar 1 tot 2 procent harder groeien dan de markt. Purac moet terugkeren naar een omzetgroei van circa 10 procent per jaar.

In het afgelopen jaar stond de omzet bij Purac en Bakery Supplies Europe onder druk door moeilijke marktomstandigheden en lage prijzen. CSM zag de totale omzet in 2005 met 4,2 procent dalen tot 2,62 miljard euro, mede door het afstoten van bedrijfsactiviteiten. De nettowinst steeg dankzij een forse boekwinst (365 miljoen euro) op de verkoop van de snoepdivisie van 160 miljoen euro tot ruim 423 miljoen.

Tip de redactie