AMSTERDAM - Bierbrouwer Heineken heeft vorig jaar de nettowinst met 18,5 procent zien stijgen tot 761 miljoen euro. De omzet nam in vergelijking met 7,3 procent toe tot 10,8 miljard euro.

Dat blijkt uit de jaarcijfers, die de brouwer woensdag publiceerde. De nettowinst zonder buitengewone posten en afschrijvingen steeg vorig jaar met 7,3 procent tot 840 miljoen euro. De financieel directeur van Heineken verwacht dat die winstgroei in 2006 niet meer dan 3 tot 7 procent is.

Kostenbeheersing blijft prioriteit. Woensdag liet Heineken weten tot 2008 nog eens ongeveer 200 miljoen euro per jaar te willen besparen. Vooral de vaste kosten moeten omlaag. Heineken neemt in alle regio's maatregelen, waaronder ook op het hoofdkantoor in Amsterdam.

In 2005 zette Heineken 118,6 miljoen hectoliter bier af, 5,3 procent meer dan in het voorgaande jaar. Dat is grotendeels te danken aan nieuw verworven bedrijven. Op eigen kracht werd 1,8 procent meer liter bier verkocht.

Volgens Heineken werd vooral in Zuidoost-Azië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Chili, Argentinië en het Midden-Oosten meer bier verkocht. In Nederland, Frankrijk en Italië daalde de bierconsumptie.