BENTONVILLE - s' Werelds grootste detailhandelaar, het Amerikaanse Wal-Mart Stores, heeft in het vierde kwartaal eindigend op 31 januari 2006 een nettowinst behaald van 3,59 miljard dollar. Dat is 13 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Het supermarktconcern verwacht voor dit jaar een winst per aandeel te maken die onder de gemiddelde prognose van analisten ligt. Dat maakte het concern dinsdag bekend.

Wal-Mart profiteerde vooral van een sterke verkoop van consumentenelektronica, kleding en wenskaarten in de weken voor de kerstperiode. Wal-Mart voerde hier een agressieve reclamecampagne voor met speciale kortingsacties en een aanbod van nieuwe producten, zoals bijvoorbeeld dameskleding. Deze campagne begon twee weken eerder dan normaal.

De omzet van Wal-Mart ging met 8,6 procent omhoog tot 89,3 miljard dollar. De winst per aandeel, exclusief een bijzondere post, bedroeg 84 dollarcent. De resultaten komen redelijk overeen met de ramingen van analisten.