AMSTERDAM - Duizenden winkels overtreden de wet bescherming persoonsgegevens door het gebruik van een klantenkaart. Klanten worden niet goed ingelicht over het gebruik van de kaart. De verzamelde klantgegevens worden gebruikt om brochures te versturen en te sleutelen aan de prijs van producten. Dat bevestigt het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) dinsdag in Algemeen Dagblad.

Veel winkels voldoen volgens woordvoerder Gert Onne van de Klashorst van het CBP niet aan de informatieplicht. "Klanten wordt slechts gedeeltelijk verteld wat er gebeurt met de persoonsgegevens die worden verzameld via de klantenkaart. Dat is al naar voren gekomen bij een onderzoek van het CBP in 1999."

Het CBP pleit in het dagblad voor een betere voorlichting aan de klant. Het college is niet van plan stappen te ondernemen. "De consument heeft genoeg middelen om bij het betreffende bedrijf te protesteren", zegt voorzitter Jacob Kohnstam van het CBP in de ochtendkrant. "Als dit niets oplevert en de consument blijft van mening dat hij niet volledig op de hoogte is gesteld over het gebruik van de klantenkaart, kan dit bij het CBP worden gemeld. Zulke bedrijven riskeren een dwangsom."

Aankoopgedrag

Uit onderzoek van de Vrije Universiteit van Amsterdam blijkt dat het analyseren van het aankoopgedrag via de klantenkaart leidt tot prijsverhogingen- en verlagingen. "Bedrijven beloven de klant alleen maar voordeel als een klantenkaart wordt aangeschaft, maar dat is niet altijd waar", zegt onderzoeker Jorna Leenheer in het dagblad.

Vorige week bleek uit een proefschrift van Valentina Melnyk, docent bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, dat klantenkaarten niet helpen om consumenten steeds naar dezelfde zaak te lokken. Melnyk stelde dat een aparte benadering van mannen en vrouwen beter is voor de klantenbinding.