AMSTERDAM - Consumenten zijn vorig jaar weer iets vaker 's avonds in een supermarkt geweest. In 2005 is na zessen een omzet van 2,43 miljard euro gedraaid. Een jaar eerder bedroeg de omzet 2,38 miljard euro, aldus de marktonderzoeker GfK vrijdag.

In het afgelopen jaar waren de avondverkopen goed voor 9,3 procent van de totale omzet. Hoewel dat meer is dan de 9,1 procent in 2004, is het percentage nog altijd laag ten opzichte van het topjaar 1999, aldus GfK. Toen haalden de supermarkten 10,4 procent van de omzet in de avonduren. In 1996 werden de openingstijden verruimd.

Zaterdagavond

Nog steeds vinden de meeste avondverkopen plaats op donderdag en vrijdag (60,4 procent). Maar de zaterdagavond wint aan populariteit. In 1997 was de zaterdag goed voor 1,5 procent van de avondbestedingen. In 2005 is dat percentage gestegen naar 8,4 procent.

De Duitse supermarktketens Aldi en Lidl spelen geen rol omdat meeste vestigingen na zessen dicht zijn, verklaart onderzoeker Joop Holla. "Die willen zoveel mogelijk omzet in zo min mogelijk uren draaien." Familiebedrijven en semi-discounters als Bas van der Heijden en Jumbodraaien 's avonds relatief de meeste omzet.

Beperkt aanbod

Enkele vestigingen van Aldi en Lidl zijn wel tot zeven uur open. Maar het winkelpubliek dat aangewezen is op de avonduren, komt niet graag in een supermarkt met een beperkt aanbod, zegt Holla. De avondopenstelling is het meest populair bij tweeverdieners en alleenstaanden van onder de veertig jaar. "Die willen meer verse producten en A-merken en dat hebben Lidl en Aldi niet", aldus Holla.

Het contrast tussen werken en niet-werkenden is groot. Zo besteden tweeverdieners bijna een vijfde van hun supermarktuitgaven in de avond. Bij gepensioneerden is dat maar 3 procent. Aan bepaalde productverkopen is ook goed te zien dat werkenden na zes uur over de vloer van supermarkten komen. Zo wordt kattenvoer in de avonduren goed verkocht. Tweeverdieners hebben vaak een kat. Gepensioneerden hebben juist vaker een hond.