UTRECHT - Financieel is het de Nederlandse Spoorwegen afgelopen jaar voor de wind gegaan. Door een aanzienlijke toename van het aantal reizigers en doordat het treinkaartje duurder is geworden, heeft de spooronderneming een flink hogere nettowinst gerealiseerd. Dat blijkt uit het donderdag gepubliceerde jaarresultaat.

De nettowinst kwam uit op 219 miljoen euro tegenover 32 miljoen euro in 2004. De NS tekent daarbij wel aan dat in het resultaat over 2004 een eenmalige afwaardering van een belastingvordering is verwerkt. Zonder deze last zou de nettowinst destijds 121 miljoen euro hebben bedragen. De omzet nam afgelopen jaar toe van 2,9 miljard naar 3,5 miljard euro. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 292 miljoen euro tegenover 144 miljoen over het voorafgaande jaar.

De kerntaak van de NS, het vervoeren van reizigers, rendeerde goed. Het bedrijfsresultaat nam toe met 49 miljoen tot 134 miljoen euro. De onderneming trok in Nederland 4,5 procent meer reizigers die ook nog eens duurdere kaartjes moesten kopen. Vooral de enkele reizen, retourtjes en abonnementen waren in trek. Ook speciale acties, zoals de herfsttour, waren populair.

De NS had wel last van de gestegen energiekosten en van de hogere belasting voor het gebruik over het spoor. Maar door in de kosten te snijden en de productiviteit te verhogen, wist de vervoerder de gevolgen beperkt te houden.

De extra reizigers betekenden extra inkomsten op de stations. De kleine supermarkten AH to go, die de NS in beheer heeft, konden rekenen op meer omzet. De overige horecagelegenheden profiteerden ook van het toegenomen aantal passagiers. Het bedrijfsresultaat van de stationstak nam toe van 80 miljoen tot 114 miljoen euro.

NS-topman Aad Veenman zei tevreden te zijn over de prestaties van zijn onderneming. "Op vele fronten doet de NS het beter dan in 2004." Hij moest wel toegeven dat de vervoerder op een aantal belangrijke punten tekort is geschoten. Er reden minder treinen op tijd dan beloofd en de informatievoorziening bij verstoringen liet te wensen over.

"We treffen maatregelen ter waarde van ruim 150 miljoen euro om dit te verbeteren. Zo gaan we informatie tot op het perron brengen, brengen we dynamische reisinformatie in treinen en passen storingsgevoelige treinonderdelen aan. Wij doen er alles aan om dit jaar nog beter te presteren", beloofde Veenman.