AMSTERDAM - TomTom gaat zich dit jaar nog sterker op de Amerikaanse markt storten. De Amsterdamse producent van navigatiesystemen in de auto en op de motor heeft er in korte tijd een marktaandeel van 25 procent verworven, maar kan volgens bestuursvoorzitter Harold Goddijn nog veel terrein winnen.

"De Amerikaanse markt voor navigatiesystemen loopt ver achter op Europa", zei Goddijn dinsdag in een toelichting op de jaarcijfers van zijn bedrijf. Volgens TomTom heeft nog maar 7 procent van de auto's in de Verenigde Staten een navigatiesysteem, in Europa is dat 13 procent.

TomTom verkocht vorig jaar in de VS ongeveer 60.000 apparaten, een klein aantal vergeleken bij de totale verkoop van 1,7 miljoen stuks. TomTom heeft in het laatste kwartaal van vorig jaar de Amerikaanse marketinginspanningen flink opgevoerd. In totaal werd er 16 miljoen dollar aan reclame uitgegeven. Inmiddels liggen de TomTom-producten in meer dan vierduizend winkels, waaronder bekende ketens als Best Buy en Circuit City.

Geforceerd

TomTom zegt een doorbraak op de Amerikaanse markt te hebben geforceerd, tot grote schrik van de concurrentie. Marktleider Garmin sloeg vorige week terug door TomTom voor het gerecht te dagen voor inbreuk op patenten om belangrijke wegen te bepalen op de navigatiekaarten voor automobilisten. Goddijn suggereerde dinsdag dat de zaak niet los kan worden gezien van het succes van zijn onderneming.

De marketingkosten in de VS drukten wel flink op de winst in het vierde kwartaal. De onderneming behaalde een nettowinst van 48 miljoen euro. In de voorgaande drie maanden werd nog 59 miljoen euro verdiend. TomTom had ook te kampen met dalende verkoopprijzen voor zijn producten. In een jaar tijd is de gemiddelde verkoopprijs van een navigatiesysteem gedaald van ongeveer 500 euro naar 337 euro. TomTom verwacht dit jaar een verdere daling naar ongeveer 300 euro.

Goedkoper

Topman Goddijn zegt zich niet druk te maken over de sterke daling van de prijzen. "Zolang er nog veel groei zit in het aantal verkochte apparaten kunnen we de winstmarges op een goed niveau houden." Volgens Goddijn kan zijn onderneming ook steeds goedkoper werken. De apparaten worden geproduceerd in Taiwan en China, waar de loonkosten lager zijn. Daarnaast kan TomTom door zijn schaalgrootte steeds goedkoper digitale landkaarten inkopen.

TomTom heeft zijn omzet de afgelopen jaren explosief zien toenemen. In 2002 leverden de navigatiesystemen nog maar 8 miljoen euro aan inkomsten op. Het afgelopen jaar was dat al 720 miljoen euro. De omzet komt dit jaar uit op 1 miljard tot 1,1 miljard euro, verwacht de onderneming.

Zakelijke markt

Om de inkomsten verder te doen groeien, gaat het bedrijf zich ook richten op de zakelijke markt. Voor bedrijven die meerdere auto's op de weg hebben, introduceert TomTom een product dat communicatie met en tussen de chauffeurs mogelijk maakt. Het gaat daarbij om kleine ondernemingen, benadrukte Goddijn. TomTom wil betaalbare producten blijven leveren en stapt daarom niet in op-maat-oplossingen voor de grote transportondernemingen.

TomTom zegt ook bezig te zijn met integratie van zijn producten in de dashboards van auto's. Met grote autofabrikanten wordt daarover al gesproken. Op korte termijn is op dit gebied echter niet veel te verwachten. Goddijn: "Het duurt lang om moderne technologie in de auto's te krijgen."