AMSTERDAM - TomTom, de Amsterdamse producent van navigatiesystemen voor in de auto en op de motor, heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar een nettowinst behaald van 48 miljoen euro. Analisten hadden in doorsnee 35 miljoen euro verwacht.

TomTom, dat volgend maand wordt opgenomen in de AEX-index, maakte de kwartaalcijfers dinsdag bekend. In het vierde kwartaal van 2004 bedroeg de winst nog maar 12 miljoen euro. De omzet ging van 90 miljoen naar 289 miljoen euro. Ook dit bedrag was hoger dan verwacht.

TomTom verkocht 779.000 systemen. In het derde kwartaal waren dat er 538.000. In vergelijking met het derde kwartaal daalde de winst wel. Toen kwam de nettowinst uit op een recordhoogte van 59 miljoen euro.

Verkoopprijs

Analisten hadden de daling al verwacht. TomTom zette eind vorig jaar een goedkoper navigatiesysteem (de TomTom ONE) in de markt om de concurrentie voor te blijven. De gemiddelde verkoopprijs daalde daardoor naar 337 euro per systeem tegen 402 euro in het derde kwartaal. Voor dit jaar wordt een gemiddelde verkoopprijs verwacht van ongeveer 300 euro.

Offensief

Ook was het bedrijf meer geld kwijt aan marketing. Vooral in de Verenigde Staten is TomTom een offensief begonnen. Zijn grote concurrent daar, Garmin, heeft juist meer ingezet op de Europese markt. Beide bedrijven zijn inmiddels verwikkeld in een patentconflict. Garmin beschuldigt TomTom ervan inbreuk te hebben gemaakt op patenten. Het gaat om software om belangrijke wegen te bepalen op de navigatiekaarten voor automobilisten.

TomTom heeft naar eigen zeggen in Europa de helft van de markt in handen. In de VS kwam het marktaandeel eind vorig jaar op 25 procent, aldus bestuursvoorzitter Harold Goddijn.

Seizoenseffecten

De onderneming verwacht dit jaar 3 tot 3,3 miljoen systemen te verkopen, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. De omzet moet uitkomen op 1 miljard tot 1,1 miljard euro. De meeste inkomsten komen binnen in het tweede en vierde kwartaal, door seizoenseffecten. Consumenten kopen de systemen vooral vlak voor hun zomervakantie of krijgen het cadeau voor de kerst.

De nettowinst over geheel 2005 kwam uit op 143 miljoen euro tegen 28 miljoen euro het jaar ervoor. De winst omzet steeg met 275 procent naar 720 miljoen euro.