TILBURG - Interpolis gaat zijn klanten waarschuwen voor de consequenties van verzekeringsfraude. De verzekeraar verstuurt volgende maand 1,2 miljoen brieven omdat veel klanten niet zouden weten welke risico's zij nemen als ze fraude plegen. Dat heeft Interpolis donderdag aangekondigd.

Het verzekeringsbedrijf zal consumenten erop wijzen dat er altijd een onderzoek wordt ingesteld bij een vermoeden van fraude.

Als de klant inderdaad heeft geprobeerd om Interpolis te tillen, wordt deze buiten de deur gezet. Daarnaast komt de klant op een zwarte lijst, zodat ook andere verzekeraars op de hoogte zijn van de poging tot fraude en het moeilijk wordt om een nieuwe polis af te sluiten. Ook wordt er altijd aangifte gedaan bij de politie.

Fraudebestrijding

Interpolis noemt fraudebestrijding een belangrijk thema. De verzekeraar zegt klanten alleen vertrouwen te kunnen schenken door misbruik hiervan aan te pakken. De brief is geen reactie op een toenemend aantal fraudegevallen, aldus een woordvoerster van Interpolis.

Uit cijfers die het Verbond van Verzekeraars recentelijk heeft gepubliceerd blijkt dat verzekeringsbedrijven vorig jaar fors meer fraudes hebben gemeld. Het aantal meldingen steeg met bijna drie vijfde tot 3377. Onderzoek van de koepelorganisatie leerde afgelopen herfst dat Nederlandse verzekeraars in 2004 voor bijna 1 miljard euro werden opgelicht. Dat is bijna twee maal zoveel als verzekeringsbedrijven zelf vermoedden.

Interpolis schaart onder fraude elke vorm van het opzettelijk benadelen van de verzekeraar om er zelf beter van te worden. Daarbij kan worden gedacht aan het vervalsen van nota's en het in scène zetten van een inbraak.