ROTTERDAM - Het voedings- en wasmiddelenconcern Unilever wil af van nagenoeg alle diepvriesactiviteiten in Europa. De Italiaanse tak is uitgezonderd. Dat is de uitkomst van een studie naar de toekomst van dit bedrijfonderdeel binnen het concern. Unilever maakte dit donderdag bekend bij de presentatie van de resultaten over het hele jaar.

Bestuursvoorzitter Patrick Cescau sprak van een moeilijk besluit. "Het is jarenlang een succesvolle activiteit voor ons geweest. We hebben een aantal fantastische consumentenmerken gecreëerd (zoals Iglo). Hoewel we de afgelopen jaren veel vooruitgang hebben geboekt in het vergroten van de winstgevendheid, is het moeilijk gebleken verdere groei te realiseren."

De diepvriestak in Italië is volgens Unilever nog wel aantrekkelijk. In de Verenigde Staten blijft Unilever doorgaan met de diepvriesproducten die het verkoopt onder de paraplu van Bertolli.

Het gaat in totaal om 4500 mensen die werken bij de diepvriestak, waarvan ongeveer duizend in Italië. De ijsdivisie blijft onderdeel van Unilever en valt dus niet onder het onderdeel.

Jaaromzet

De af te stoten diepvriesactiviteiten van Unilever zijn goed voor een omzet van ongeveer 2 miljard euro. Vorig jaar boekte het concern een omzet van 39,7 miljard euro, een stijging van 3 procent ten opzichte van 2004. Er bleef een nettowinst over van 3,5 miljard euro, wat neerkomt op een stijging van 28 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De resultaten blijven iets achter bij de verwachtingen van bankanalisten.

In Nederland deed Unilever het gezien de prijzenslag in de supermarkten niet slecht. De omzet steeg met 1 procent tot 1,16 miljard euro. Het bedrijf gaf 220 miljoen euro uit aan reclame en was daarmee de grootste adverteerder.

Unilever verkocht vorig jaar snackdochter Mora (vooral diepvries) aan Ad van Geloven. In 2004 gingen de diepvriespizza's al naar het Duitse Dr. Oetker.