PARIJS - De Franse autofabrikant Peugeot Citroën heeft zijn nettowinst in de tweede helft van vorig jaar met ruim de helft zien krimpen. Het resultaat bedroeg 348 miljoen euro, een daling van 56 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2004. Over het hele jaar kwam de winst uit op 1,03 miljard euro, een vermindering van 37 procent.

Peugeot Citroën had vooral in West-Europa te maken met dalende verkopen, met name van de modellen Picasso en de Peugeot 206. Door de grote concurrentie van onder meer Volkswagen zag het bedrijf zich genoodzaakt de prijzen te verlagen. Peugeot had last van duurdere grondstoffen, als staal en plastics.

Peugeot Citroën bracht vorige maand zijn verkoopcijfers al naar buiten. De omzet kwam in de tweede helft van 2005 uit op 27,3 miljard euro. Dat is een daling van 1,1 procent. De jaaromzet steeg 0,3 procent naar 56,3 miljard euro.