AMSTERDAM - Het aantal personeelsadvertenties is vorig jaar met 19 procent gestegen ten opzichte van 2004. Werkgevers plaatsten in 2005 ruim 925.000 vacatures in Nederlandse kranten, vak- en managementbladen en op internet. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van Nielsen Media Research (NMR), een onderdeel van het informatieconcern VNU.

In het laatste kwartaal van 2005 groeide het aantal personeelsadvertenties in de dagbladen met 5 procent. Daarmee bleef de groei achter bij de voorgaande vier kwartalen, waarin sprake was van een groei met dubbele cijfers.

De groei van het aantal personeelsadvertenties is hoe dan ook een meevaller voor de kranten die onder druk staan als gevolg van dalende oplages en teruglopende opbrengsten uit de verkoop van 'algemene' advertenties.

De 'jobsites' op internet zijn goed voor 80 procent van het totaal aantal geplaatste advertenties in de media. Dat aandeel bleef in 2005 constant. De kranten nemen 14 procent voor hun rekening en de vak- en managementsbladen het resterende aandeel van 6 procent. "Na de opkomst van de vacaturesites die hevig concurreren met de dagbladen lijkt een status-quo bereikt in de verhouding tussen het aantal vacatures in de verschillende mediumtypen", concluderen de NMA-onderzoekers.