AMSTERDAM - Klanten en medewerkers van Albert Heijn kunnen met hun spaarzegels voorlopig geen aandeel meer kopen in het Vaste Klantenfonds van de supermarkt. Momenteel wordt onderzocht of 113.000 deelnemers in het fonds recht hebben op een schadevergoeding.

Ahold schikte eind november voor 1,1 miljard dollar met aandeelhouders die zijn gedupeerd door het boekhoudschandaal bij het concern. Dat liet Aegon, de beheerder van het Vaste Klantenfonds, vrijdag weten.

Gecompenseerd

Het blijft mogelijk om participaties in het fonds te verkopen. Bij de kassa kunnen klanten nog steeds zegeltjes krijgen maar deze kunnen voorlopig alleen worden omgeruild voor geld. In april wordt duidelijk of en hoe de deelnemers in het fonds worden gecompenseerd voor de schade die zij hebben geleden door de boekhoudfraude bij Ahold.

Het Vaste Klanten Fonds heeft een omvang van 200 miljoen euro en belegt hiervan de helft in aandelen en de andere helft in obligaties van het supermarktconcern. Als de fondsdeelnemers in aanmerking komen voor een schadevergoeding zal deze, net als bij de reguliere aandeelhouders, in het eerste kwartaal van 2007 worden uitgekeerd.

Schadevergoeding

Ahold heeft deelnemers in zijn fonds niet vooraf op de hoogte gebracht van de tijdelijke inlegstop. "Anders bestaat de kans dat mensen die tot dan niet deelnamen in het fonds opeens inleggen in de hoop op een schadevergoeding", aldus een woordvoerster van Aegon. Het Nederlands Arbitrage Instituut buigt zich momenteel over de mogelijke schadeloosstelling en komt in april met een oordeel.

Onder de schikking die Ahold in november trof met Amerikaanse aandeelhouders en de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) krijgen beleggers die tussen 1999 en 2003 aandelen Ahold kochten een schadevergoeding van 0,90 tot 1,15 euro per aandeel.