ROTTERDAM - Consumenten zitten in 2006 niet op veel nieuwe media-initiatieven te wachten. Nieuwe tijdschriften, tv-kijken in de McDonald's of op mobieltjes, een tweede zender van John de Mol; Nederlanders lopen er niet echt warm voor. Dat blijkt donderdag uit een onderzoek in opdracht van mediabureau Stroom, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction onder bijna zeshonderd consumenten.

Reclameraadspelletjes op bij RTL en de sms-acties op onder meer SBS6 vinden veel kijkers eigenlijk oninteressant, blijkt verder.

Van de ondervraagden zegt 16 procent te willen overstappen op digitale televisie. Tv-kijken via de mobiele telefoon trekt minder mensen: slechts 3 procent is van plan een umts-toestel aan te schaffen en voor 1 procent vormt tv-kijken op de mobiel een zeer interessante ontwikkeling.

Een mogelijke krant op zondag van uitgeefconcern PCM of het nieuwe initiatief van de NS en RTL om tv-uitzendingen in de trein te laten zien kan op meer belangstelling rekenen.

De mediaconsumptie lijkt mager te worden dit jaar. Bijna een kwart van de respondenten zegt te overwegen een tijdschriftenabonnement op te zeggen en 12 procent speelt met de gedachte om het krantenabonnement de deur uit te doen. Voor een reclamevrije publieke omroep is zeer veel animo, net als voor het ontvangen van kranten op tabloidformaat.

Dat John de Mol dit jaar inderdaad komt met een tweede tv-zender acht 58 procent zeer onwaarschijnlijk. De Mol zelf kondigde vorig jaar zo'n tweede zender aan. Wel waarschijnlijk achtten de ondervraagden het dat De Telegraaf dit jaar op tabloid gaat verschijnen (61 procent).