RIJSWIJK - De oplage van de dagbladen blijft dalen, zo blijkt dinsdag uit kwartaalcijfers van HOI (Het Oplage Instituut). Dat instituut publiceerde de oplagecijfers over het derde kwartaal van 2005 en daaruit blijkt dat van de landelijke betaalde kranten Trouw enige winst boekt. Ook Het Financieele Dagblad, dat landelijk verschijnt, verkocht meer kranten.

Uitgeverij PCM, die naast Trouw ook NRC Handelsblad en de Volkskrant uitgeeft, erkent dat de oplages onder druk staan. Toch ziet het bedrijf lichtpuntjes. "In absolute zin groeit het aantal betalende klanten van PCM met ruim 3 procent door de groei van nieuwe flexibele abonnementsvormen als E-paper en weekeindabonnementen. De E-papers, ook wel webabonnementen genoemd, worden echter nog niet meegenomen in de HOI-oplagecijfers", stelt de PCM-directie in een verklaring.

Doelgroep

PCM verwacht dat de krantenmarkt in een snel tempo zal veranderen in een branche waarin elke doelgroep een apart abonnement kan krijgen. "De E-papers en weekeindabonnementen zijn daar de eerste voorbeelden van. Ook een aparte krant voor een jongere doelgroep, zoals NRC.Next passen in deze ontwikkeling. PCM wil zo doelgroepen beter bedienen en adverteerders een multimediaal bereik bieden."

Voor diverse kranten was het derde kwartaal van 2005 een gebroken kwartaal, omdat in de laatste maand (september) het AD fuseerde met een aantal regionale bladen. Het AD maakte maandag daarom jaarcijfers bekend. De fusiekrant daalde in oplage van ongeveer 600.000 naar 555.000 exemplaren. Volgens de directie was een daling verwacht en is de huidige oplage "bemoedigend".

Telegraaf

Dagblad De Telegraaf, dat onlangs nog een reorganisatie aankondigde wegens de tegenzittende markt, zag zijn oplage in het derde kwartaal dalen van 741.152 naar 710.420 exemplaren. De zondagversie van die krant steeg echter wel; van 663.963 naar 669.640 kranten.

HOI publiceerde dinsdag ook de oplagecijfers van de tijdschriftenmarkt. Die markt is stabiel en groeide zelfs met 244.000 bladen tot 26,2 miljoen exemplaren in het derde kwartaal. De oplage van auto- en motorbladen groeide zelfs met 49 procent. Dit onder meer door de nieuwe titel 'Top Gear Magazine'.