AMSTERDAM - SBS Broadcasting (SBS6, Net5, Veronica) is het nieuwe jaar begonnen met een nieuw reclameregime. Zondagavond tijdens de nieuwe SBS6-serie Rome werden de kijkers voor het eerst geconfronteerd met de zogenoemde power break; een reclameblok dat slechts twee minuten duurt en ook als zodanig wordt aangekondigd.

"Hele korte reclame...binnen twee minuten terug", kregen de kijkers zondag te zien. Volgens een SBS-woordvoerster betreft het een proef. "Adverteerders hebben ons duidelijk gemaakt dat ze meer zichtbaarheid willen. In een blok van twee minuten is plaats voor ongeveer vier spotjes en daarbinnen vallen ze natuurlijk meer op dan in een groot blok. Een bedrijf kan het hele blok ook in z'n geheel claimen", aldus de zegsvrouw maandag.

Wegzappen

In januari gaat SBS testen of de power break aanslaat. Het risico bestaat dat kijkers wegzappen omdat ze precies weten wanneer ze weer terug moeten keren om het oorspronkelijke programma te volgen. Juist dat soort effecten gaan de reclamemakers onder de loep nemen.

Rome

De serie Rome werd overigens goed bekeken. Gemiddeld keken bijna 1,4 miljoen mensen naar de eerste twee afleveringen van het historisch epos, dat het leven in Rome in de tijd van Julius Ceasar in beeld brengt. Het Amerikaanse tv-bedrijf HBO, bekend van onder meer The Sopranos, Six Feet Under en Sex and the City produceerde de reeks.

Omdat HBO in Amerika via een gesloten netwerk uitzendt, mogen de programmamakers explicieter te werk gaan dan in doorsnee Amerikaanse series. Seks- en geweldsscènes schuwen de producenten niet. SBS6 heeft de serie iets moeten kuisen, omdat Rome voor 22.00 uur wordt uitgezonden en de zender is voor dat tijdstip gebonden aan de regels van de NICAM Kijkwijzer.

Expliciete seksscènes

Volgens een SBS6-woordvoerder zijn er in de Nederlandse versie minder scènes geschrapt dan in de Britse en Vlaamse. "De expliciete seksscènes hebben wij verwijderd, net als beelden waarin heel duidelijk is te zien hoe iemand een zwaard in een keel steekt", aldus de zegsman.

Andere programma's waarnaar op nieuwjaarsdag goed werd gekeken waren onder meer 'Mooi jaar weer De Leeuw' (Ned. 3, 1.609.000 kijkers) en de film 'Schippers van de Kameleon' (Ned. 1, 1.465.000).