VEGHEL - Het supermarktbedrijf Jumbo heeft vorig jaar zijn omzet met 12,5 procent zien toenemen tot 811 miljoen euro. "Een nieuw hoogtepunt", zo meldde de onderneming zondag. In 2004 was de omzet al met bijna 20 procent gegroeid.

De verdere groei is voor het grootste deel toe te schrijven aan de opening van nieuwe winkels. Zonder de inkomsten uit de nieuwe winkels groeide de omzet met ongeveer 3 procent, aldus een woordvoerster. Daarmee presteert Jumbo nog altijd beter dan de markt.

De omzetgroei van de gehele supermarktbranche is in 2005 uitgekomen op net iets meer dan 0 procent, zo schatte het marktonderzoeksbureau GfK eind december. In 2005 kwamen er tien Jumbo-winkels bij tot een totaal van 76.

Jumbo wil dit jaar tien tot vijftien vestigingen openen, waaronder een met een winkeloppervlakte van 4000 vierkante meter bij het nieuwe Euroborg-stadion van FC Groningen. Deze winkel wordt de grootste van het familiebedrijf.

Jumbo maakte geen winstcijfers bekend. De onderneming meldde wel dat de winstgevendheid in 2005 procentueel sterker is toegenomen dan de omzet. In 2004 kwam de winstgevendheid onder druk te staan door de prijzenslag die Albert Heijn had ontketend.