UTRECHT - De NS blijft groeien. Afgelopen jaar vervoerde het bedrijf ruim 4 procent meer reizigers dan in 2004. Dat betekende elke dag ruim 40.000 meer treinreizigers. In de tweede helft van 2005 versnelde dat zelfs tot 6 procent, de grootste groei sinds vele jaren. Dat maakte de NS zondag bekend.

Filedruk, de stijgende benzineprijs en betere treinfaciliteiten zoals draadloos internet en vergaderlocaties heeft volgens de NS veel automobilisten overgehaald in de trein te stappen in plaats van de auto te pakken. Steeds meer werkgevers geeft hun personeel behalve een leaseauto ook een NS-businesscard, waarmee ze onder meer voordelig kaartjes kunnen kopen en taxi's kunnen bestellen.

Ook nieuwe aanbiedingen hebben fors bijgedragen aan de groei. Zo kwamen er in de daluren honderdduizenden nieuwe reizigers bij door samenwerking met Joop van den Ende Theaterproducties en het NOCNSF, kaartverkoop via de Kruidvatwinkels, de Musical-Totaaltickets en de NS-Lentetoer.

Rapportcijfer

Uit onderzoek is gebleken dat klanten van de NS het vooral waarderen dat er meer treinen rijden, ze beter op tijd rijden, het comfort in de trein en de reisinformatie zijn verbeterd en het aantal zitplaatsen in de trein en het winkelaanbod op de stations is uitgebreid. In het derde kwartaal van 2005 gaf ruim 70 procent van de treinreizigers de NS een rapportcijfer van 7 of hoger.

Rover

Reizigersvereniging Rover is ontevreden over het afgelopen jaar. De organisatie stelt in een reactie dat het spoorverkeer met een recordaantal ernstige ontsporingen en storingen te maken had. "Ook heeft het spoorwegnet zeer onlangs nog aangetoond, niet wintervast te zijn.

En de NS heeft, naar het zich laat aanzien, de afgesproken normen over punctualiteit en treinuitval niet gehaald. Al met al kwam de treinreiziger er in 2005 bekaaid af."