UTRECHT - Veel Nederlandse mannen hebben grote moeite om een geschikt kerstcadeau te vinden voor hun geliefden. Dat blijkt uit een woensdag uitgebracht onderzoek van verzekeringsmaatschappij Axa naar het bestedingsgedrag van consumenten rond kerst.

40 procent van de mannen blijkt niet in staat te zijn een geschikt cadeau te bedenken voor hun partners. Vrouwen blijken veel minder moeite met het kiezen van presentjes te hebben, maar komen volgens het onderzoek met weinig originele cadeaus thuis. De helft van de vrouwen kiest een boek, cd, concert- of theaterkaartje.

Bestedingsgedrag

Uit het onderzoek, dat het bestedingsgedrag van consumenten in twaalf landen onder de loep neemt, blijkt dat Nederlanders dit jaar in vergelijking met 2004 meer geld uittrekken voor hun kerstinkopen. Van de werkende Nederlanders zegt twee derde kerstcadeaus te kopen. Ze geven daar gemiddeld 179 euro aan uit.

Veel gepensioneerden en Nederlanders in de lagere sociale klassen laten kerst grotendeels links liggen. Van de eerste groep koopt slechts een derde cadeaus, waarvoor gemiddeld 264 euro wordt uitgetrokken.

Vorig jaar gaven de werkende Nederlanders en de gepensioneerden nog respectievelijk 101 en 118 euro aan cadeaus uit. Vooral bij werkenden tot 44 jaar en hoogopgeleiden wint kerst aan populariteit. Tot de meest gekochte cadeaus behoren alcoholische dranken, kleding en etenswaar.

Zuinig

Vergeleken met de elf andere landen waar Axa onderzoek verrichtte, is de Nederlander echter nog altijd bijzonder zuinig met kerst. Zo slaan werkenden in de Verenigde Staten gemiddeld voor 1116 euro in. Bij de Britten en Canadezen gaat het om respectievelijk 880 en 713 euro. Ook in Spanje, Italië, Frankrijk, Duitsland en België wordt aanzienlijk meer uitgegeven aan kerst.

Nederland komt in het lijstje op de op één na laatste plaats. Het laat alleen Japan (133 euro per werkende) achter zich.