AMSTERDAM - De export van tweedehands auto's groeit explosief. De branche verwacht dat dit jaar ongeveer 280.000 occasions de grenzen overgaan. Vorig jaar waren dat er nog 260.000.

Polen zijn de grootste afnemers, maar ook in Wit-Rusland, Hongarije en Tsjechië bestaat grote belangstelling voor uit Nederland afkomstige tweedehands voertuigen. Sinds enkele maanden toont ook de export naar Oekraïne een opgaande lijn.

Prijstechnisch

De grote opmars begon in mei 2004, toen tien nieuwe landen toetraden tot de Europese Unie. De economische groei in die landen zorgt voor een toenemende vraag naar mobiliteit, terwijl de economische grenzen zijn opgeheven. Bij export betaalt de fiscus afhankelijk van de leeftijd een gedeelte van de bpm (belasting van personenauto's en motorrijwielen) terug, waardoor Nederlandse auto's prijstechnisch zeer interessant zijn.

Logistiek

Volgens het VWE Bureau voor Voertuigregistratie in Heerhugowaard worden vooral auto's uit de jaren 1994-1997 naar Centraal Europa geëxporteerd. De afgelopen maanden groeit echter ook de interesse in jongere auto's van 1999 en 2000. Het VWE heeft zich gespecialiseerd in de administratieve afhandeling van de aan im- en export van auto's verbonden papierwinkel en de logistieke afhandeling.

Automarkt

Wegens de groeiende belangstelling van kopers uit de nieuwe EU-landen heeft het VWE de afgelopen zomer een permanente vestiging geopend op de automarkt in Utrecht. Dit is met een wekelijks aanbod van ongeveer 1600 voertuigen een van de grootste automarkten van Europa. Het VWE heeft ook vestigingen op de Automarkt Noord-Nederland in Niebert en de BCA autoveiling in Barneveld, bij de belangrijkste grensovergangen en in de Rotterdamse haven.

Volkswagen

Volgens het VWE zijn vooral de merken Volkswagen, Opel en Ford zeer populair bij onze oosterburen. Tot de meest geëxporteerde personenauto's behoren de Vectra en de Astra van Opel, de Passat van Volkswagen en de Mondeo van Ford. Bij de bedrijfswagens (grijs kentekens) staan de H100 en de H200 van Hyundai en bestelwagens van Volkswagen en Ford in de top.

Wagenpark

Als gevolg van de export is in het derde kwartaal van 2005 het totale wagenpark in Nederland gedaald met 100.000 voertuigen. Volgens de brancheorganisatie Bovag is dat nog nooit eerder het geval geweest. Op 1 september 2005 stonden 7.270.947 voertuigen geregistreerd, tegen 7.378.168 exemplaren op 1 juli van dit jaar.

Aan het begin van dit jaar stond de teller op 7.299.000 stuks, gemeten over het hele jaar reden medio september dus 30.000 voertuigen minder op de Nederlandse wegen. Automatisch daalt de gemiddelde leeftijd van het wagenpark in Nederland. Pas begin volgend jaar komen daarover nieuwe cijfers beschikbaar.

De groeiende export heeft op termijn gevolgen voor de Nederlandse autorecyclingbranche. ARN (Autotrecycling Nederland), een landelijk dekkend net van demontagebedrijven meldt: "Auto's van vijftien jaar en ouder zijn er straks niet meer". Op jaarbasis worden circa 250.000 auto's in ons land gedemonteerd. In 2004 bedroeg de gemiddelde leeftijd vijftien jaar en drie maanden.

Milieuwetgeving schrijft voor dat 85 procent van het gewicht van auto's moet worden hergebruikt. In de nabije toekomst stijgt dat tot 95 procent. De kosten van de sloop worden betaald uit de verwijderingsbijdrage van 45 euro die kopers van nieuwe auto's moeten betalen.