NIEUWEGEIN - Consumenten kunnen binnenkort eenvoudiger afscheid nemen van hun makelaar. Bij afzegging van een opdracht mag de makelaar geen schadevergoeding meer van zijn klant eisen. Alleen vooraf afgesproken kosten voor bijvoorbeeld advertenties of loon, worden in rekening gebracht. Dat heeft de Vereniging Eigen Huis (VEH) donderdag gemeld.

De regeling is het gevolg van nieuwe consumentenvoorwaarden waarmee de grote brancheorganisaties voor makelaars vanaf half februari gaan werken. De Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis, Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) en brancheorganisaties NVM en LMV hebben overeenstemming bereikt over de oprichting van een geschillencommissie Makelaardij.

De geschillencommissie kan onbeperkt uitspraak doen over notageschillen zoals courtage, taxatiekosten, advertentiekosten etc. Daarnaast kan de commissie ook uitspraak doen over aanspraken op schadevergoeding van de consument op zijn makelaar tot een bedrag van 10.000 euro. Voor consumenten die gebruik maken van een makelaar van een andere brancheorganisatie dan NVM of LMV geldt een beperktere regeling.

Een extra zekerheid bieden NVM en LMV door borg te staan voor de nakoming van de uitspraken van de geschillencommissie. Zo is de consument niet alleen verzekerd van een eerlijke en eenvoudige procedure, maar ook van de uitvoering van de uitspraak door de makelaar.

Als een huizenbezitter een verkoopopdracht intrekt en vervolgens zelf een gegadigde vindt voor zijn woning, hoeft hij de gewezen makelaar geen courtage te betalen. Alleen als de makelaar kan aantonen dat de verkoop het gevolg is van zijn werk, moet de huizenbezitter met een vergoeding over de brug komen. Tot nu toe werkt het precies andersom. "De nieuwe voorwaarden voorkomen gesteggel over de courtage", aldus een woordvoerder van de VEH.

De consumentenvoorwaarden zijn opgesteld in samenwerking met de VEH en de Consumentenbond. Onderdeel van de nieuwe aanpak is ook een onafhankelijke geschillencommissie. Deze commissie moet ervoor zorgen dat conflicten tussen makelaars en klanten snel en goedkoop worden beslecht. Marktleider NVM heeft problemen in het verleden altijd aan een eigen geschillencommissie voorgelegd.