DOETINCHEM (ANP) - Consumenten vinden het woonwarenhuis Ikea de beste winkelketen van Nederland. Media Markt, de winnaar van vorig jaar, is geduikeld naar de negentiende plaats. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van het vakblad Elsevier Retail, uitgevoerd door het bureau Q&A Research & Consultancy.

Het Zweedse Ikea, dat vorig jaar nog als tweede uit de bus kwam, wordt onder meer gewaardeerd om zijn acceptabele prijzen en verrassend assortiment. Ook de sfeer in de winkels wordt als pluspunt genoemd.

Voor Media Markt (consumentenelektronica en huishoudelijk apparatuur) geldt volgens het vakblad dat consumenten blijkbaar gewend zijn geraakt aan het redelijke lage prijspeil van de Duitse keten. Media Markt mag zich nog wel de beste keten binnen zijn eigen branche noemen.

In de ranglijst 2005 staan de boekhandels die een asterisk () in hun naam dragen, zoals Donner) in Rotterdam, op de tweede plaats. De derde plaats is voor de parfumerieketen ICI Paris XL, de vierde voor supermarktbedrijf Jumbo en de vijfde plaats voor Hema.

Bij de keuze van een bepaalde winkel kijkt de Nederlandse consument steeds meer naar assortiment en service, zei F. Quix van het onderzoeksbureau maandag in een toelichting. "Lage prijzen zijn niet onbelangrijk, maar meer een absolute voorwaarde om als goed te kunnen worden beoordeeld."

Ruim 90.000 consumenten brachten hun stem uit voor het onderzoek.