KEULEN - De fabrieken die Volkswagen in Duitsland heeft, draaien te langzaam. Gemiddeld duurt het vijftig uur om een auto in elkaar te zetten, terwijl de concurrentie voor vergelijkbare modellen maar 25 uur nodig heeft. Een ander probleem bij het concern is de dure cao.

Dat zegt Wolfgang Bernhard, verantwoordelijk voor het merk Volkswagen bij het Duitse VW-concern, in een vraaggesprek met het Duitse blad Capital, dat donderdag verschijnt. "Volkswagen kan zo op termijn niet overleven", aldus Bernhard. Het kost volgens hem zeker drie jaar om de nodige veranderingen aan te brengen.

De Volkswagenbaas is er geen voorstander van om onder het VW-merk luxe auto's op de markt te brengen. Een fabrikant van massaproducten heeft het mis als hij denkt in luxe te kunnen vluchten omdat daar de winst groter is. De vette jaren in de luxe sector zijn volgens hem binnenkort voorbij.

De Duitse VW-fabrieken danken hun huidige bestaan alleen nog aan vestigingen in het buitenland of aan subsidies binnen het concern die de verliezen compenseren. VW moet sneller gaan werken. De klanten willen de kosten van de productie niet meer betalen, aldus Bernhard.

Het Volkswagenconcern werkt aan een grote reorganisatie, die veel banen gaat kosten. Het zouden er zeker 10.000 zijn, maar Bernhard wilde geen aantallen noemen. Wel wilde hij nog kwijt dat het "zonder grote veranderingen" niet meer gaat.