BRUSSEL - De dagelijkse rusttijd van Europese truckers en touringcarchauffeurs blijft toch elf uur. Een besluit van het Europees Parlement om de verplichte pauze te verlengen tot twaalf uur is teruggedraaid. Het Europees Parlement en de EU-landen hebben dat in de nacht van dinsdag op woensdag besloten in onderling beraad. De Europese Commissie en Europarlementslid Corien Wortmann (CDA), die hierover had onderhandeld, hebben dat woensdag bekendgemaakt.

Het extra uurtje rust stuitte al langer op verzet van niet alleen transportbedrijven, maar ook van FNV Bondgenoten. Ze menen dat het verkeer niet echt veiliger wordt, maar dat bedrijven wel duurder uit zijn. "Ik ben blij dat we dit nu hebben kunnen veranderen", zei Wortmann, die destijds al tegen verlenging had gestemd.

Controle

De politie moet wel vaker controleren of chauffeurs zich aan de rusttijd houden. Het minimum aantal chauffeurs dat met een controle te maken krijgt, moet stijgen van 1 procent nu naar 4 procent in 2012. De EU-landen moeten ook hun controlemethodes harmoniseren. De vrees is namelijk dat sommige landen een oogje toeknijpen om hun nationale transportbedrijven te helpen concurreren.

Brancheorganisatie van wegvervoerders TLN vindt het prima dat de rusttijd op elf uur blijft. "Maar lastiger is dat chauffeurs de rust alleen nog mogen opsplitsen in drie en negen uur", aldus een TLN-woordvoerder. Bij opsplitsing gaat het namelijk om twaalf uur rusttijd. De organisatie is niet echt blij met de nieuwe verplichte 45 uur rust in twee weken: "Dat is onmogelijk voor bedrijven die zes dagen per week rijden, bijvoorbeeld om kranten te bezorgen".

Werkweek

Vervoerdersorganisatie EVO is er zeer positief over dat de rusttijd voor chauffeurs elf uur blijft. De EVO is wel bang dat de extra controles vooral de Nederlandse chauffeurs in het buitenland treffen.

In het akkoord komt de maximale werkweek van chauffeurs op 56 uur. In Groot-Brittannië en enkele andere EU-landen is dat nu 74 uur. Voor Nederland maakt het weinig verschil. "De open markt in Europa moet gepaard gaan met algemene regels voor gelijke werkvoorwaarden", zei Europees commissaris Jacques Barrot (Verkeer). "De regels beschermen ook tegen sociale dumping."

Digitale tachograaf

Om de rusttijd beter te handhaven zijn bedrijven vanaf begin mei verplicht een digitale tachograaf in nieuwe vrachtwagens te installeren. Invoering van dit verbeterde registratieapparaat was meermalen uitgesteld. Zeker is nu ook dat chauffeurs in hun cabine mogen blijven rusten en slapen. Een voorgesteld verbod is van tafel. Het onderhandelaarsakkoord krijgt hoogstwaarschijnlijk begin 2006 goedkeuring van het Europees Parlement en de EU-landen.