DEN HAAG - Sinterklaas zorgt voor 350 miljoen euro aan extra omzet in de winkels. Dat verwacht de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het is een stijging met ruim 10 procent ten opzichte van vorig jaar. Toen hielden de consumenten de hand steviger op de knip.

De schoen wordt al sinds de aankomst van de goedheiligman gevuld met kleine geschenken, aldus de organisatie woensdag. De grote cadeaus worden bewaard tot pakjesavond. Daarin speelt elektronica een grote rol. Op verlanglijstjes staan mp3-spelers, iPods en spelcomputers. Vrouwen krijgen vaak cadeautjes voor het interieur en mannen technische gadgets.

Winkels

De drukte in de winkels geeft aan dat consumenten al vroeg op pad gaan om zich te oriënteren, aldus de RND. Consumenten maken vaker gebruik van internet om ideeën op te doen. Sinterklaas blijft een kinderfeest. Net als andere jaren wordt speelgoed het meest verkocht.

Omzet

De organisatie verwacht op basis van onderzoek onder de leden ruim 25 procent meer omzet. Normaal wordt er in een reguliere week door de detailhandel ongeveer 1,4 miljard euro omgezet, nu dus ruim 1,7 miljard.