AMSTERDAM - Sinds het debacle met Onur Air hebben Nederlanders weinig vertrouwen meer in Turkse luchtvaartmaatschappijen. Ook de Turkije-specialist Corendon heeft daar last van. De reisorganisatie/luchtvaartmaatschappij doet er alles aan om van het, in haar ogen onterechte, negatieve imago af te komen.

Corendon, dat in Haarlem is gevestigd, is een van de snelstgroeiende reisorganisaties in Nederland. Meer dan 200.000 mensen hebben vorig jaar een reis bij de onderneming geboekt. Corendon Airlines, dat officieel in Turkije is gevestigd, heeft twee vliegtuigen, maar daar komen er voor de zomer van 2006 drie bij.

De reputatie van Turkse vervoerders liep in mei een grote deuk op toen het Turkse Onur Air in Nederland een vliegverbod kreeg. Aanleiding waren tekortkomingen aan de vliegtuigen. Na twee weken werd het verbod weer ingetrokken.

"Het is onterecht wat er met Onur Air is gebeurd", zei directeur Atilay Uslu van Corendon donderdag op een bijeenkomst in Amsterdam. De maatschappij voldeed volgens hem aan alle Europese veiligheidseisen. "Het probleem was de communicatie. Turkse charters konden niet aan pers en publiek duidelijk maken dat het wel goed zat met het onderhoud."

Ondanks zijn vertrouwen in Onur Air heeft Uslu ervoor gekozen volgend jaar geen gebruik te maken van de vliegtuigen van de onderneming. Dit jaar heeft Onur Air wel veel vluchten uitgevoerd in opdracht van Corendon, maar de samenwerking is ondertussen op een laag pitje komen te staan. "De klant wil niet en hij is koning", zei Uslu.

Vliegverbod

Het vliegverbod van Onur Air heeft Corendon ongeveer 15 miljoen euro omzet gekost. Bovendien was de reisorganisatie veel kwijt om gestrande reizigers thuis te krijgen. Corendon dient geen schadeclaim in bij Onur Air. Uslu: "We maken toch geen kans."

Volgend jaar zet Corendon eigen toestellen in en huurt het bedrijf capaciteit bij Transavia. Passagiers die met Transavia willen vliegen, moeten daar 25 euro extra voor betalen. Veel Nederlanders willen met een Nederlandse maatschappij vliegen, zei Uslu. Ze zijn bereid daar meer voor te betalen.

Uslu voorziet volgend jaar een forse prijsstijging voor vluchten naar Turkije. Door onder meer de dure brandstof willen vervoerders als Transavia en Martinair de prijzen tussen de 30 en 40 euro opschroeven. Bij Corendon blijft de prijsstijging beperkt tot 20 euro.