UTRECHT - Het railtransportbedrijf Railion vindt dat de kartelwaakhond NMa moet ingrijpen bij spoorbeheerder ProRail. Dit staatsbedrijf misbruikt in de ogen van Railion zijn monopoliepositie.

Railion is niet te spreken over de hoogte van de huur die het volgend jaar moet betalen voor het gebruik van het spoor. ProRail stelt deze huur jaarlijks vast. "Maar ze weigeren er met ons over te onderhandelen. Wij vinden dat de NMa ProRail moet dwingen met ons rond de tafel te gaan zitten", zei een woordvoerder van de Railion donderdag.

Herrie over tariefsverhoging

Railion en ProRail liggen al maanden met elkaar overhoop over de infraheffing. Minister Peijs van Verkeer heeft al ingegrepen en heeft de transportonderneming een korting van 30 procent in het vooruitzicht gesteld. Railion-directeur C. Robbeson vindt dat op een tariefsverhoging van 270 procent veel te weinig, zo zegt hij in de Volkskrant van donderdag.

Railion vreest dat klanten weglopen als de tarieven stijgen. Uit een rapport, opgesteld door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, zou zelfs blijken dat de vraag volgend jaar 25 procent afneemt. Vooral de zware ertstreinen worden getroffen door het nieuwe tariefsysteem. Nu betaalt een ertsvervoerder nog 0,86 cent per kilometer. Dat wordt 3,20 euro.

Betuwelijn

De railvervoerder voorziet problemen bij de opening van de Betuweroute, de goederenspoorlijn tussen Rotterdam en het Ruhrgebied in Duitsland, in 2007. Als grote klanten volgend jaar al weglopen, is een vliegende start van het traject onmogelijk.