
Nieuw reclameverbod voor online gokken komt met veel uitzonderingen
Vanaf 1 juli mogen online kansspelaanbieders geen reclame meer maken via radio- en tv-commercials en billboards op straat. Reclame op internet, zoals op sociale media, blijft "onder strenge voorwaarden" wel toegestaan, schrijft het ministerie.
Zo moeten kansspelaanbieders "actief voorkomen" dat de reclame mensen onder de 24 jaar of andere kwetsbare groepen bereikt. De adverteerders moeten kunnen bewijzen dat minstens 95 procent van de mensen die ze bereiken 24 jaar of ouder is. Daarnaast moeten mensen kunnen aangeven dat ze de reclame niet willen zien.
Voor (sport)sponsoring gelden ook uitzonderingen. Zo geldt voor bestaande contracten een overgangstermijn. Daarmee wil het ministerie vooral sportclubs "financieel ruimte" bieden om "andere sponsoren dan kansspelaanbieders aan te trekken." Vanaf 1 juli 2025 is sponsoring door vergunde online kansspelaanbieders helemaal verboden.
De nieuwe regels zijn een gevolg van de legalisering van online gokken, dat leidde tot een tsunami aan reclame. Medio vorig jaar legde de overheid het gebruik van zogenoemde rolmodellen voor gokreclames al aan banden.