Supermarktklanten geven het meest uit aan sigaretten, cola en bier
Marlboro, Camel, Coca-Cola, Hertog Jan en Campina zijn de merken die vorig jaar de grootste omzet in de supermarkt hebben geboekt. Dat blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van marktonderzoeker Circana en vakblad Distrifood, die woensdag is gepubliceerd.
De honderd grootste merken in de supermarkten behaalden vorig jaar voor het eerst gezamenlijk meer dan 10 miljard euro aan omzet. De tophonderdmerken zijn goed voor meer dan een vijfde van de totale supermarktomzet.
De omzet nam vooral toe doordat de prijzen hoger waren. Daarnaast werd van sommige producten ook meer verkocht.
In de top tien staan verder Lay's, Heineken, Unox, Douwe Egberts en Dr. Oetker. De tien grootste merken groeien volgens Circana harder in omzet dan de rest. De marktonderzoeker noemt dat opvallend. "De allergrootste merken versterken hun koppositie dus verder ten koste van de kleinere merken", schrijft Circana.