GOUDA - Ondanks een dalend consumentenvertrouwen blijven mensen volop geld uitgeven aan trends. Ook nu Sinterklaas weer in het land is. Volgens trendanaliste Desiréé Anthonijsz van TrendPers zullen de manden voor de decembercadeaus dan ook vooral gevuld zijn met onder andere gadgets die ècht wat nieuws toevoegen, gezondheids- en welnessartikelen en woonaccessoires, vaak met folkloristisch tintje.

Veel innovaties in speelgoed en spelletjes zijn dit jaar niet te verwachten, weet Anthonijsz. De producenten laten het afweten en brengen minder vernieuwing door onder meer een slecht consumentenvertrouwen. Het gevolg is ook schaarste aan smaakmakende wannahaves. "Er komt veel speelgoed terug van vroeger dat ook weer alles te maken heeft met de huidige nostalgiegolf. Revival is de trend. Dus liggen spellen als oud-Hollands Ganzenbord weer in de winkel, maar wel naast 16-bits videoconsole", aldus de trendanaliste.

Ze noemt het opvallend dat in een tijd waarin de consument lijkt te zijn gestopt met consumeren er wel oog en geld is voor nieuwe concepten in bijvoorbeeld woonaccessoires: "Als er nieuwe dingen zijn doen die het ook heel goed, zoals de concepten van het Australische merk Maxwell & Williams die de nieuwe kijk op het aankleden van de eettafel of salontafel vertegenwoordigt." Dat hangt volgens Anthonijsz allemaal weer samen met de drang te cocoonen en liever een avond thuis door te brengen dan buitenshuis.

Anthonijsz volgt de grote beurzen wereldwijd en heeft daardoor contact met de verschillende inkopers van de warenhuizen in Nederland. Die inkopers verwachten dat mensen voor de decemberfeesten de hand op de knip houden. "Dat deden ze in eerste instantie vorig jaar ook. Toen begon echter iedereen pas een paar dagen voor sinterklaasinkopen te doen, waardoor de totale besteding toch nog boven het totaalbedrag van 2004 uitkwam."

Twee euro

Door het onvoorspelbare karakter van de consument kan dat nu weer gebeuren, vrezen inkopers. In ieder geval verwacht men weinig van de periode waarin schoentjes de cadeautjes moeten opvangen. "Daarvoor wordt weinig uitgegeven. Het gemiddelde bedrag voor een schoencadeautje ligt rond de 2 euro", zegt Anthonijsz. Het heeft volgens haar allemaal te maken met een samenleving van grote onzekerheden, zowel financieel als sociaal.

Als tegenreactie zoeken mensen naar gezelligheid binnenshuis waar relaties met familie en vrienden worden aangehaald: samen eten en een spelletje doen of andere vormen van ontspanning zoeken. "Vrije tijd en recreatie prevaleren boven carrière, het belevenistijdperk, folkloristisch nationale uitingen zijn weer in", aldus de trendanaliste.

Producenten stellen vast dat de 'nieuwe consument' niet meer hetzelfde wil en behoefte heeft aan persoonlijke service. "Individueel wordt er een mix gemaakt tussen goedkoop aangeschafte producten en de meer kostbare producten. Niet het inkomen is daarbij bepalend maar de waarde die de persoon zelf aan een vorm van luxe hecht."

Voor het interieur kunnen dat zaken zijn als woonaccessoires met folkloristisch tintje of religieuze achtergrond, zoals madonnaprentjes of wijwaterbakjes, maar ook geurlijnen met bijpassende badlijn, wi-fi apparatuur, hebbedingen als een iPod, kookboeken en kookaccessoires en tafelmode om de tafel in wisselende sferen aan te kleden.

Robots en verzorgingsproducten

Mannen zoeken het volgens Anthonijsz in spullen als robots, dino's, benodigdheden voor extreme sporten of outdoor activiteiten en verzorgingsproducten zoals crèmes en luchtjes met bruisende sferen van grote steden. Ondertussen zoekt de vrouw het net zo traditioneel in sieraden met kralen en symbolisch betekenissen, tassen, functionele en grappige hoedjes en producten die alles hebben te maken met het opwekken van gezondheid en welness of zelfmaakproducten op creatief gebied.