
Bagagepersoneel op Schiphol sjouwt te zwaar, Arbeidsinspectie grijpt in
De Arbeidsinspectie heeft de bedrijven dinsdag op de hoogte gebracht van de eisen. Die moeten per direct worden nageleefd. Ook zegt de inspectie dat het afhandelen van bagage in de bagagehallen binnen twee jaar geautomatiseerd moet zijn.
Volgens de inspectie gaat het bijvoorbeeld om het ontbreken van geautomatiseerde systemen in bagagekelders. Er zijn niet altijd tilhulpen aanwezig, of er wordt niet op toegezien dat deze ook echt worden gebruikt door de werknemers. Ook op de platforms, waar het laden en lossen van vliegtuigen plaatsvindt, wordt onvoldoende gebruikgemaakt van hulpmiddelen.
Het is al langer bekend dat werknemers van bagage- en vrachtafhandelaars op Schiphol nog vaak te zwaar tilwerk moeten doen. De afhandelaars, Schiphol en de inspectie spraken jaren geleden al af dat overmatig zwaar sjouwwerk verleden tijd zou zijn.
Afgelopen september toonde onderzoek van de NOS aan dat de bagagebedrijven hun personeel toch nog steeds te zwaar werk laten uitvoeren, waardoor een deel van de bagage- en vrachtsjouwers met lichamelijke problemen kampt. De Arbeidsinspectie voerde controles uit, waaruit bleek dat de Arbowet inderdaad werd overtreden op Schiphol.
Vakbond FNV opende na de berichtgeving in september een meldpunt voor personeel dat jarenlang te zwaar sjouwwerk had verricht. Vijf maanden later had de vakbond al vierhonderd meldingen ontvangen.
Schiphol laat weten het jammer te vinden dat het nog niet is gelukt om de arbeidsomstandigheden van bagageafhandelaars te verbeteren en dat de Arbeidsinspectie eraan te pas moet komen. De luchthaven belooft zich in te zetten voor een veilige en gezonde werkplek. "De tijd van mooie woorden is voorbij, het is tijd voor meer en snellere actie", zegt topman Ruud Sondag.