
Luchtvaartbranche spant kort geding aan tegen overheid vanwege krimp Schiphol
De luchtvaartbranche spant een kort geding aan tegen de overheid, omdat de voorgenomen krimp in strijd zou zijn met nationale, Europese en internationale regelgeving.
Het kabinet besloot in juni vorig jaar dat het aantal vluchten van en naar Schiphol structureel naar 440.000 moet krimpen. Dat moest aanvankelijk eind dit jaar al gebeuren. Later kwam er een tussenstap van 460.000 vluchten per jaar bij.
De luchtvaartmaatschappijen wijzen op het belang van een goed netwerk van verbindingen op Schiphol. Ze stellen dat de beperking van capaciteit de Nederlandse economie zal schaden. KLM, dat 60 procent van het vliegverkeer op Schiphol verzorgt, benadrukt zich al flink in te spannen voor een vermindering van de uitstoot en geluidshinder.
KLM wil netwerk van vliegbestemmingen overeind houden
"Wij omarmen de doelstellingen voor minder geluid en CO2", zegt topvrouw Marjan Rintel van KLM. "Daarom investeren we miljarden in vlootvernieuwing en de inkoop van duurzame luchtvaartbrandstof. Uiteindelijk geeft dat meer resultaat op het gebied van geluid en klimaat, terwijl het netwerk van 170 bestemmingen wereldwijd in stand kan worden gehouden", vindt ze.
"Bij de overheid vinden we helaas geen gehoor. Dat is de reden dat we ons gedwongen zien de stap naar de rechter zetten."
Aantal vluchten moet omlaag vanwege omwonenden en milieu
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat in een reactie weten niet inhoudelijk op de argumenten van de organisaties te kunnen ingaan nu de zaak voor de rechter komt.
Wel zegt het departement dat het aantal vliegbewegingen omlaag moet vanwege de omwonenden en het milieu. Het is nog altijd de bedoeling om het aantal vliegbewegingen in november volgend jaar te verlagen tot 440.000.
Schiphol: 'Krimp is een tussenstap om daarna weer te groeien'
Schiphol zegt het in een reactie te betreuren dat de luchtvaartmaatschappijen zich genoodzaakt voelen een kort geding aan te spannen, waarin Schiphol zelf ook wordt gedagvaard. "Ons standpunt verandert evenwel niet. Wij zien een vermindering naar 460.000 vluchten als noodzakelijke tussenstap."
Via een nieuw luchthavenverkeerbesluit met harde grenzen aan het geluid en de uitstoot zou groei van Schiphol later weer tot de mogelijkheden moeten gaan behoren, vindt de luchthaven.