Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Woensdag 29 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
bonuskaart AH 1998

Albert Heijn gaf in kwart eeuw 36 miljoen Bonuskaarten uit

Door Tom van Gurp

12 feb 2023 om 05:03Update: een maand geleden
nujij comment657 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
De Bonuskaart van Albert Heijn blies deze week 25 kaarsjes uit. Op 9 februari 1998 kwam AH met de klantenkaart en binnen anderhalve week hadden twee miljoen Nederlanders er eentje aan hun sleutelbos hangen. Inmiddels heeft de supermarkt er 36 miljoen van uitgegeven. De kaart was dus vanaf het begin populair, maar kritiek was er ook.

Meteen bij de start waren er al twijfels over de privacy. Dat werd nog erger toen Albert Heijn in 2013 met een persoonlijke Bonuskaart kwam. Daarbij vroeg AH naar persoonlijke gegevens. Privacyorganisaties waren er niet over te spreken.

Veel klanten leken het minder erg te vinden. 'In de bonus' werd al snel een synoniem voor een aanbieding. In het begin waren er elke week zo'n vierhonderd producten in de aanbieding. Inmiddels zijn dat er meer dan duizend. AH tuigde zelfs een service op die verloren sleutelbossen terugstuurde naar de klant.

Doordat zoveel klanten de Bonuskaart gebruiken, heeft AH veel inzicht in het koopgedrag van de klant. Daar kan het bedrijf zijn aanbiedingen op aanpassen. Ook kan het persoonlijke aanbiedingen doen. "Albert Heijn is echt de grondlegger van kaartsystemen zoals dit", zegt retailkenner Michel Kregel tegen NU.nl.

Toch heeft de supermarktketen er volgens hem best mee geworsteld in het begin. "De start van de Bonuskaart was heel opportuun. Ze hebben bij AH lange tijd moeite gehad om te bepalen wat ze met al die aankoopdata konden en hebben de kaart in de loop van de tijd opnieuw moeten uitvinden. Maar inmiddels weten zij beter dan jij wat je de afgelopen weken in je koelkast hebt gehad."

Kregel twijfelt of kaarten zoals deze nog lang blijven bestaan. "Er zijn al supermarkten waar bij binnenkomst een scan van je gezicht wordt gemaakt en waar je zonder af te rekenen weer naar buiten loopt. Met behulp van die gezichtsscan wordt geregistreerd wat je hebt gekocht en wat je eerdere aankopen waren. Daar is dus geen kaart meer voor nodig."

Beeld: Albert Heijn
nujij comment657 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Albert HeijnEconomie

NUjij: Uitgelichte reacties

Dhz1965
12 feb 2023 om 09:57
Ik vind de bonuskaart prima.Ik kom graag in de AH.En dat ze aanbiedingen op mijn koopgedrag maken vind ik primaZo koop ik de dingen die ik nodig heb en geen dingen die ik niet nodig heb.En de AH is een nette opgeruimde winkel en alleen al daarom kom ik er graag.En als je bang bent voor je privacy moet je gewoon nergens meer komen.Op elke hoek van de straat hangt een camera of een hele straat met slimme deurbellen.Die filmen je van A tot Z.
Respect: 👍 41Reacties: 💬 7
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment657 reacties

Net binnen

  • 12:10
    LiveblogPeloton begint aan voorproefje op Ronde van Vlaanderen
  • 12:01
    NU+Transparantie of publiciteitsstunt? Twitter wil algoritme openbaar maken
  • 12:00
    Drugs worden vooral besteld via appjes, online voorlichting is nog lastig
  • 11:59
    Heb jij al plannen? Praat mee over (zomer)vakanties boeken

Meest gelezen

  • 1
    Rutte na kabinetsberaad weinig concreet: 'Je kunt geen perfecte analyse maken'
  • 2
    Nederlandse topman Ralph Hamers vertrekt bij Zwitserse bank UBS
  • 3
    Crisisclub Vitesse raakt door stadionruzie ook zieke directeur Van Wijk kwijt
  • 4
    Franse auteur Houellebecq verliest zaak over film waarin hij seks heeft
  • 5
    Een sticker hier, een zeeppomp daar: coronamaatregelen blijven plakken


Nieuwsvideo's

  • Motorrijder daagt Britse politie uit met wheelies
    Motorrijder daagt Britse politie uit met wheelies
  • Zoveel minder vlees moeten we eten om het klimaat te redden
    Zoveel minder vlees moeten we eten om het klimaat te redden
  • Wildcamera filmt teruggekeerde otter in Biesbosch
    Wildcamera filmt teruggekeerde otter in Biesbosch
  • Franse politie beukt man omver tijdens demonstraties
    Franse politie beukt man omver tijdens demonstraties

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden