
Unilever gaat prijzen voor wasmiddel, zeep en eten verder verhogen
De onderneming verwacht dat klanten daardoor minder Unilever-producten zullen kopen. Vorig jaar verkocht het bedrijf ook minder producten hierdoor, maar boerde er niet minder om. Sterker nog: Unilever zag de winst juist, mede door de prijsverhogingen, flink toenemen. De winst kwam uit op 8,3 miljard euro, een toename van 24,9 procent.
Volgens Unilever-topman Alan Jope doet het bedrijf er toch alles aan om klanten die last van hoge inflatie hebben tegemoet te komen. "We hebben gemiddeld driekwart van onze kostenstijgingen doorberekend, dus we hebben zelf ook op onze winstmarge ingeleverd."
Jope gaf donderdag aan dat de grondstofprijzen naar verwachting nog meer zullen stijgen in de eerste helft van dit jaar. Hierdoor zal Unilever ook de eigen prijzen verder blijven verhogen. In de tweede helft van het jaar zullen die prijzen minder sterk verhoogd worden, denkt het levensmiddelenbedrijf.
NUjij: Uitgelichte reacties