
Consument koopt kleding en schoenen weer vooral in de winkel
Ook hebben winkeliers minder ingezet op acties en promoties. De hoge inflatie heeft slecht een beperkte invloed op de resultaten. "Ondernemers hebben te maken met verschillende seizoenen. In september liep de inflatie op tot ruim 14 procent, maar de nieuwe collectie is al veel eerder ingekocht. Dat betekent niet dat winkeliers hun prijzen dan flink verhogen."
De gemiddelde omzet van kledingzaken is afgelopen jaar met 14 procent gestegen en die van schoenenwinkels met 12 procent vergeleken met het jaar ervoor.
Het aantal transacties in de winkels ging omhoog met 13 procent en het aantal verkochte artikelen met 9 procent. Klanten gaven gemiddeld per transactie meer uit in de winkels dan in 2021.
Mannen gaven het meest uit aan kleding en schoenen. Bestedingen aan herenkleding lagen 19 procent hoger en herenschoenen 12 procent. Dat mannen vorig jaar meer geld uitgaven aan schoenen komt volgens de brancheorganisatie omdat ze er na een lange tijd thuiswerken meer aandacht voor hadden.
Kleding voor vrouwen werd 12 procent meer verkocht en bij damesschoenen steeg de verkoop met 6 procent.
Online is de omzet met 16 procent gedaald bij kledingwebshops en 12 procent bij schoenenzaken. Dat heeft mogelijk te maken met het opheffen van de coronamaatregelen. Kleding- en schoenenwinkels mochten in januari vorig jaar weer volledig open na de laatste lockdown.