Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zondag 26 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
alcohol wijn bier

Drankindustrie trekt tientallen miljoenen uit voor alcoholreclames

Door Ellen Den Hollander

13 feb 2023 om 05:04Update: een maand geleden
nujij comment933 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
De drankenindustrie geeft volop geld uit aan reclame. Vooral de uitgaven van biermerken zijn de afgelopen jaren rap gestegen. Alleen in Nederland gaat het al om tientallen miljoenen, wereldwijd gaat het om miljarden.

Als je kijkt naar de bedragen die grote drankenfabrikanten jaarlijks in Nederland uitgeven aan reclame, staan de biermerken pal bovenaan. Neem de promotie van het merk Birra Moretti (van Heineken). Daar ging vorig jaar naar schatting zo'n 9,5 miljoen euro naar reclamebestedingen. Voor het merk Heineken trok de brouwer ook ongeveer 9,5 miljoen euro uit.

Biermerken geven het meest uit aan reclame. In de top tien staan op nummer drie, vier en vijf Grolsch, Affligem en Kordaat. De sterkedrank komt daarna. Aan het merk Bailey's gaven de makers zo'n slordige 3,6 miljoen euro uit.

De makers van alcoholhoudende dranken gaven afgelopen jaar alleen al zo'n 98,3 miljoen euro uit aan reclame in tijdschriften, op tv en in de bioscoop. Dat is zo'n 15 procent meer dan het jaar ervoor, aldus Sandy Hogendoorn van mediabureau Mediaplus. "De stijging ten opzichte van 2020 is zelfs 36 procent."

'Het gaat om miljarden'

Het gaat om schattingen en niet om absolute getallen, benadrukt Hogendoorn. "We maken gebruik van de standaardtarieven. Je kunt je voorstellen dat een groot bedrijf als Heineken makkelijker korting kan krijgen dan een kleiner bedrijf." Wereldwijd gaat het om kapitalen, zegt Hogendoorn. "Het gaat om miljarden euro's."

Het totale bedrag in Nederland is veel meer dan 98 miljoen euro, omdat de online bestedingen niet zijn meegenomen in deze schattingen. Deze cijfers zijn niet beschikbaar.

We lopen achter qua regelgeving

Hoewel zelfs een beetje alcohol al kanker kan veroorzaken, is een inperking van reclame niet aan de orde. "Nederland loopt daarmee achter", zegt directeur Wim van Dalen van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP. "De toenmalige minister van Volksgezondheid Ab Klink heeft bereikt dat er tussen 7.00 en 21.00 uur geen reclame voor alcohol gemaakt mag worden op radio en tv. Dat is eigenlijk te vroeg, 22.00 uur zou beter zijn."

Als enige land in Europa zijn hier de wettelijke richtlijnen voor reclame op tv zodanig omgebogen dat de fabrikanten aan zelfregulering mogen doen, zegt Van Dalen. "Heel raar", vindt hij dat. Vooral omdat alcohol kankerverwekkend is.

Op sociale media kunnen kinderen nog steeds tegen alcohol aanlopen, vertelt Van Dalen. "En veel mensen denken niet zo snel aan de supermarkt. Daar staan de aanbiedingen van bier vaak al bij de ingang. Hou die in het biervak, zou ik zeggen. Of nog beter: verkoop alcohol alleen in slijterijen."

Lastiger voor brouwers om bierdrinkers te bereiken

Op de lange termijn zullen de regels strenger worden, vermoedt Van Dalen. "De wereldgezondheidsorganisatie WHO is voor een totaalverbod op reclame."

"Drankenproducenten kunnen anticiperen op een verbod op alcoholreclame en proberen hun marktaandeel te vergroten", zegt reclame-expert Joris van Amerom. De mogelijkheden om bierdrinkers te bereiken zijn ingeperkt. Zo kunnen producenten niet meer stunten bij de supermarkt. "Het aantal mogelijkheden om op te vallen is kleiner geworden."

Een belangrijke manier voor een bedrijf om zich te onderscheiden is de naam in de gedachten van de consument te houden. Reclame werkt, zo laat de promotie van het merk Birra Moretti zien. In een jaar tijd groeide het van oorsprong Italiaanse biermerk met veel reclamegeld uit tot de succesvolste introductie van 2021.

Biermerken doen veel om bij de bierkoper op de radar te blijven, zegt Van Amerom. "Een grote groep consumenten is niet zo trouw aan een bepaald merk. Als een ander bekend merk net wat goedkoper is, koopt men dat."

Deze inhoud kan helaas niet worden getoondWij hebben geen toestemming voor de benodigde cookies. Aanvaard de cookies om deze inhoud te bekijken.

Eerder

  • 25 jan 2023 om 12:05
    We dronken vorig jaar minder cognac, toch hadden verkopers weinig te klagen
    We dronken vorig jaar minder cognac, toch hadden verkopers weinig te klagen
  • 03 jan 2023 om 04:56
    Drankrijden neemt fors toe: 'Breng gevoel gepakt te kunnen worden terug'
    Drankrijden neemt fors toe: 'Breng gevoel gepakt te kunnen worden terug'
  • 15 jul 2022 om 11:11
    Veertigplussers kunnen baat hebben bij een glas wijn of bier per dag
    Veertigplussers kunnen baat hebben bij een glas wijn of bier per dag
  • 23 jun 2022 om 17:19
    Aantal jonge comazuipers daalde in lockdown, nu zijn het er weer net zoveel
    Aantal jonge comazuipers daalde in lockdown, nu zijn het er weer net zoveel
Beeld: Getty Images
nujij comment933 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

AlcoholEconomie

NUjij: Uitgelichte reacties

JohanB75
13 feb 2023 om 11:24
Het betreft legaal verkrijgbare artikelen waar normale bedrijven mee de markt proberen te bereiken. Niets mis dus met dat ze daar reclame voor maken. Dat er mensen met een alcohol probleem zijn is natuurlijk vervelend. Maar om nou van elk individueel probleem een maatschappelijke last te maken gaat mij te ver. Je moet niet alles willen betuttelen, daar krijg ik jeuk van. Ik zie liever reclame voor (mooie) bieren dan voor maandverband.
Respect: 👍 15Reacties: 💬 7
Reageer
Reitsma
13 feb 2023 om 08:52
Ben op het moment fel tegen reclame van alcohol, ik heb door mijn drankgebruik in een kliniek gezeten, ben nu meer als een jaar zonder alcohol. Op de reclame word er een ideaalplaatje voorgespiegeld, en of het de gewoonste zaak is dat iedereen maar alcohol gebruikt.Ben inmiddels zo ver dat ik mijn gedachten om kan leiden dat de plussen van het niet drinken bijna oneindig is, en de plussen van het drinken er eigenlijk maar een paar zijn.
Respect: 👍 24Reacties: 💬 8
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment933 reacties

Net binnen

  • 18:15
    Zwitserse Reusser wint chaotische Gent-Wevelgem ondanks verkeerde afslag
  • 18:06
    Sterkere Van Aert laat 'goede vriend' Laporte winnen: 'Sprinten had raar gevoeld'
  • 17:56
    Herlings wint in Sardinië eerste Grand Prix sinds rentree, Coldenhoff tweede
  • 17:42
    Vier Nederlanders omgekomen bij ongeluk met Porsches vlak over Duitse grens

Meest gelezen

  • 1
    Steeds meer jongvolwassenen maken een einde aan hun leven: 'Zorgelijke trend'
  • 2
    Noraly Beyer vindt relatie met Joost Prinsen intenser wegens levenservaring
  • 3
    Gordon trouwt al in najaar met nieuwe vriend Gavin: 'Zo lang op gewacht'
  • 4
    Acteur Daniel Radcliffe en vriendin Erin Darke verwachten hun eerste kind
  • 5
    Honduras verbreekt per direct betrekkingen met Taiwan


Nieuwsvideo's

  • Oekraïense militairen onthullen hun camouflagetechnieken
    Oekraïense militairen onthullen hun camouflagetechnieken
  • Koeman over verlies tegen Frankrijk: 'De groep is zelfkritisch'
    Koeman over verlies tegen Frankrijk: 'De groep is zelfkritisch'
  • Wanneer kan je de verwarming weer zonder schuldgevoel hoger zetten?
    Wanneer kan je de verwarming weer zonder schuldgevoel hoger zetten?
  • Tornado verwoest plafond van Amerikaanse school
    Tornado verwoest plafond van Amerikaanse school

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden