Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Maandag 27 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Supermarkten houden elkaar meer dan ooit in de gaten

Door Ertan Basekin

28 jan 2023 om 05:03Update: 2 maanden geleden
nujij comment746 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Supermarktketens houden elkaar nog scherper in de gaten bij het verlagen van prijzen. In reclamefolders zijn meer lijstjes en vergelijkingen te vinden dan ooit. Op die manier willen de grootgrutters hun klanten ervan overtuigen dat ze zelf het voordeligst zijn, zeggen retailexperts tegen NU.nl.

De supermarktketens proberen via koopkrachtplaatjes klanten naar hun winkels te lokken. "Er zijn vanwege de hoge inflatie meer vergelijkingen dan ooit. Consumenten hebben geen flauw idee wat een pak suiker of een krat Heineken kost. Supermarkten spelen daarop in door in hun folders prijslijsten te zetten en die te vergelijken met hun concurrenten", zegt supermarktdeskundige Erik Hemmes.

Daarmee willen de supers vooral laten zien de goedkoopste te zijn. Maar er zit wel een addertje onder het gras, waarschuwt retailkenner Michel Kregel. Hij vindt dat supermarkten de consument vaak op het verkeerde been zetten. "Klanten hebben behoefte aan een transparant en eerlijk verhaal. Nu is het vooral appels met peren vergelijken."

Kregel pleit voor een eerlijke vergelijking, zoals dezelfde fles cola in tien verschillende supermarkten. "Dan kan het in supermarkt A 1,79 euro zijn en in supermarkt B 1,81 euro en ga zo maar door. Maar nu zien we dat een huismerk van Albert Heijn wordt vergeleken met een huismerk van Jumbo, terwijl die verschillen in kwaliteit. Datzelfde geldt voor de ene soort appels die met een andere soort wordt vergeleken. Of voor verschillende hoeveelheden, zoals 1 kilo ten opzichte van 750 gram."

Volg alles over de kostencrisis

Krijg een melding bij nieuws over de kostencrisis

'Gratis bestaat niet'

Supermarktketen Dirk van den Broek merkt dat er sprake is van een prijzenslag. "Wij kijken goed naar onze concurrenten en hebben onlangs gezien dat twee andere supermarkten hun prijzen hebben verlaagd. Ze moesten dat wel doen, het is een reactie op onze prijsverlagingen", zegt algemeen directeur Marcel Huizing.

De keten probeert de prijzen laag te houden door naar de kosten te kijken. "Zo zijn we gestopt met tv-reclames, het uitzenden van spotjes is knetterduur", legt Huizing uit. Verder bezorgt Dirk geen boodschappen en kunnen klanten dus niet online boodschappen bestellen. Daar komt bij dat er geen spaaracties zijn waarbij klanten iets 'gratis' krijgen. "Gratis bestaat niet. Een handdoek moet ook vervoerd worden en in de schappen worden geplaatst. Dat kost geld en uiteindelijk betaalt de consument daarvoor."

Albert Heijn laat weten de prijzen nauwlettend in de gaten te houden. "We doen er alles aan die zo laag mogelijk te houden en berekenen niet alle prijsstijgingen door. Een deel van de gestegen kosten nemen wij voor onze rekening", zegt een woordvoerder. "Dit zien we terug in een daling van onze marges. We nemen dit ook altijd mee in de gesprekken met leveranciers van A-merken."

Beeld: ANP
nujij comment746 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

SupermarktenEconomieInflatieKostencrisis

NUjij: Uitgelichte reacties

Hanz1951
Apotheker
28 jan 2023 om 10:38
Ik kijk nooit naar die vergelijkingen van welke supermarkt het goedkoopste zou zijn. Ik kijk naar wat ik wil hebben en waar dat het goedkoopste is. Ik spit de folders door op zoek naar de aanbiedingen en of het mij de moeite waard is om er voor te gaanIk weet, ik verkeer in de positie om dat te doen. Ik ben alleen en met pensioen. Ik heb met niets en niemand rekening te houden voor wat ik wil hebben en ik heb de tijd om daarbij te gaan voor de goedkoopste. Ik heb zo zelfs een welkom stukje dagbesteding dat zich ook nog eens uitbetaalt. Dit is voor veel anderen niet weggelegdWat mij in die folders opvalt, is dat veel ‘aanbiedingen’ deze week bij keten A zijn, volgende week bij keten B, dat ze haast cyclisch terugkeren en dat het vaak dezelfde producten en merken betreft. Bijv. koffiepads? Deze week bij A 3 pakken voor 12 euro, volgende week bij B 2 voor 8 euro, dus in feite 1 voor 4 euro, maar die prijs zie je nergens continu en dat zou zo toch mogelijk en veel interessanter zijn
Respect: 👍 27Reacties: 💬 9
Reageer
Yarrow
Medewerker thuiszorg
28 jan 2023 om 10:02
Ik geloof best dat ze met elkaar willen concurreren. Echter niet om de prijzen laag te houden, het is eerder een strijd hoeveel meer kan ik bovenop de prijs gooien, de andere supermarkten volgen wel. Ze lokken met enkele aanbiedingen 1+1 gratis en daar moet je het vaak van hebben, echter als je al in de supermarkt bent gooi je toch meer in je mandje van de duurdere producten, want die heb je nou eenmaal nodig. Een strijd om de de voordeligste supermarkt, mn hoela.
Respect: 👍 21Reacties: 💬 3
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment746 reacties

Net binnen

  • 18:22
    Jongen (5) weer thuis na ongeluk met bus in Utrecht waarbij zus (7) overleed
  • 18:00
    Jullie vragen over de ramadan: 'Vasten draait om de toewijding aan God'
  • 17:43
    Originele documentaire over Kees Momma blijft bij NPO, Videoland teleurgesteld
  • 17:27
    Vitesse raakt proflicentie kwijt als er voor 11 april geen duidelijkheid is over stadion

Meest gelezen

  • 1
    Komiek Wim de Bie (83) van iconisch duo Van Kooten en De Bie overleden
  • 2
    Einde van talkshow HLF8 heeft een bittere nasmaak voor Johnny de Mol
  • 3
    PSV-perschef Thijs Slegers (46) - die mensen opriep donor te worden - overleden
  • 4
    Werknemers eisen meer vrijheid en willen betere balans tussen werk en privé
  • 5
    Tottenham neemt afscheid van trainer Conte na tirade over 'egoïstische' spelers


Nieuwsvideo's

  • Politie redt oudere man die aan dak in Naaldwijk hangt
    Politie redt oudere man die aan dak in Naaldwijk hangt
  • F1-coureur Ricciardo neemt het in spectaculaire race op tegen stuntvliegtuig
    F1-coureur Ricciardo neemt het in spectaculaire race op tegen stuntvliegtuig
  • Oekraïners ontlopen hun dienstplicht en dit wordt ertegen gedaan
    Oekraïners ontlopen hun dienstplicht en dit wordt ertegen gedaan
  • Amerikanen negeren waarschuwing en belanden in overstroomd gebied
    Amerikanen negeren waarschuwing en belanden in overstroomd gebied

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden