
We struinen meer supermarkten af op zoek naar de beste prijs
"Mensen zoeken bij verschillende winkels naar de beste prijs", zegt Norman Buysse van GfK. "We zijn meer gericht op aanbiedingen en proberen te besparen."
De beste prijs is overigens niet voor iedereen hetzelfde. "Je kunt als supermarkt één bepaald artikel laag prijzen, of je hebt een aanbieding als drie voor de prijs van twee", legt Buysse uit. "Drie voor de prijs van twee is niet voor iedereen de beste keuze, want dan moet je in één keer een groter bedrag uitgeven en dat kan niet iedereen."
Tijdens de coronapandemie veranderde de manier waarop we onze dagelijkse boodschappen doen behoorlijk. "Toen wilden we naar zo min mogelijk verschillende supermarkten, en dan ook nog het liefst dicht bij huis."
In deze tijd van dure boodschappen smeren we volgens GfK ons boodschappenbudget meer uit over verschillende winkels dan tijdens de pandemie. Ook pikken we koopjes op bij de drogisterij of Action. "Die verkopen ook levensmiddelen. Maar zij hebben geen vast assortiment. Ze hebben steeds andere producten in de aanbieding."
Online boodschappen doen en bestellen bij flitsbezorgers - in coronatijd nog sterk in opmars - groeit niet meer. "Wat we te besteden hebben, verdelen we weer over meer supermarkten." En daar gaan we dan zelf heen.