Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Maandag 30 januari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Winkels mogen niet meer misleiden met nepkortingen

Door Thijs Rösken

06 dec 2022 om 11:23Update: 2 maanden geleden
nujij comment427 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Doorgestreepte vanafprijzen die aan klanten een hoge korting moeten tonen op prijskaartjes, moeten wel echt kloppen. Vanaf 2023 zijn valse prijsverminderingen verboden, meldt het ministerie van Economische Zaken dinsdagochtend.

De getoonde vanafprijs moet de laagste prijs zijn die in de laatste dertig dagen gold voordat de aanbieding wordt aangekondigd. Daarmee kunnen (web)winkels dus niet vlak voordat ze korting geven eerst nog de prijs verhogen.

"Een aantrekkelijke prijsvermindering die dat eigenlijk helemaal niet blijkt te zijn, is misleiding", zegt minister Micky Adriaansens (Economische Zaken).

Dat gebeurt nog weleens. Dan gaat een prijs bijvoorbeeld van 50 naar 70 euro. Daarna wordt het product met 35 procent korting verkocht voor 45,50 euro, toont toezichthouder ACM in een voorbeeld. In werkelijkheid was de korting dus maar 9 procent.

Deze praktijken komen vooral voor op momenten dat winkels heel graag willen verkopen, zoals richting de feestdagen of rond Black Friday, laat een woordvoerder van de ACM weten. Vorig jaar constateerde de toezichthouder nepkortingen bij speelgoed- en elektronicawinkels.

Nieuwe aanpak volgt op EU-besluit

De nieuwe aanpak van nepkortingen volgt op een EU-besluit over prijsaanduidingen. Wel heeft Nederland een uitzondering gemaakt voor producten die nog geen dertig dagen op de markt zijn. De uitzondering geldt ook voor producten die beperkt houdbaar zijn, zoals vis, vlees, groenten en fruit. Hierbij mogen verkopers nog prijzen tonen die direct voorafgaand aan de korting golden.

Verder kunnen winkels bij meerdere prijsverlagingen in drie maanden tijd terugverwijzen naar de eerste prijs. Stel dat een schoenenwinkel in oktober een prijs van 100 euro hanteerde en in november 90 euro, dan mag de winkel in december toch die 100 euro als vanafprijs tonen.

Beeld: ANP
nujij comment427 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

EconomieWinkels

NUjij: Uitgelichte reacties

John_Wals
06 dec 2022 om 13:18
Mijn schoonmoeder kocht wel vaker zaken, niet omdat ze deze nodig had, maar omdat ze zo enorm afgeprijsd waren. Zo verblijdde ze ons eens met een enorm afgeprijsde Zaanse klok. Die klok heeft jarenlang bij ons in de hal gehangen om haar te plezieren. Wij vonden het een afschuwelijke klok.Wij kopen nooit zaken uitsluitend omdat ze afgeprijsd zijn. Wanneer we iets nodig hebben dan vergelijken we uiteraard wel de prijzen.
Respect: 👍 25Reacties: 💬 2
Reageer
raptile
06 dec 2022 om 12:52
Het probleem verschuift gewoon een paar maanden naar voren waardoor je alsnog in de maling genomen wordt. Mooier zou zijn als er echt concurrentie plaats vindt. Coolblue doet het wel netjes. Ze claimen niet de goedkoopste te zijn en zijn er ook eerlijk over dat ze niet gaan voor de laagste prijs garantie. Ze willen dat klanten iets meer betalen omdat ze een winkel hebben en goede service willen bieden. Daar willen klanten ook wel wat meer voor betalen. Maar acties die geen acties zijn... Daar gaan we op deze manier nooit vanaf komen.
Respect: 👍 31Reacties: 💬 11
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment427 reacties

Net binnen

  • 09:01
    Kringloop of Marktplaats? Praat mee over de circulaire economie
  • 08:56
    VideoInwoners Auckland halen hun huizen leeg na overstromingen
  • 08:51
    Nederlander Hein Schumacher wordt nieuwe baas van Unilever
  • 08:32
    Aantal warmtepompen in Nederland groeit hard

Meest gelezen

  • 1
    NUcheckt: Onbewezen dat Pfizer coronavirus 'muteert' (al zou dat niet gek zijn)
  • 2
    Turkije wil Finland toelaten tot NAVO, maar is strenger voor Zweden
  • 3
    Waarom VS politiegeweld maar niet kan stoppen: 'Probleem is groter dan racisme'
  • 4
    Australië zoekt op route van 1.400 kilometer naar piepkleine radioactieve capsule
  • 5
    Heitinga genoot van debuut als Ajax-trainer: 'Maar heb me ook mateloos geërgerd'


Nieuwsvideo's

  • Inwoners Auckland halen hun huizen leeg na overstromingen
    Inwoners Auckland halen hun huizen leeg na overstromingen
  • Agent trekt man op nippertje uit brandende auto in Las Vegas
    Agent trekt man op nippertje uit brandende auto in Las Vegas
  • Japan opent automaat met walvisvlees
    Japan opent automaat met walvisvlees
  • Mallorca bedolven onder uniek pak sneeuw
    Mallorca bedolven onder uniek pak sneeuw

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden