
Belgische supermarkten testen 'stille uurtjes' om prikkels te verminderen
De Belgische supermarktketens Carrefour en Delhaize gaan een test uitvoeren met 'stille uurtjes'. Het is de bedoeling dat het tijdens die uren prettiger is voor mensen met een autismespectrumstoornis om boodschappen te doen.
Tijdens het stille uurtje dimmen supermarkten de lichten en dempen ze de piepgeluiden aan de kassa. Ook worden de muziek en commerciële winkelmededelingen afgezet en de winkelkarretjes niet naar hun plek op de parkeerplaats teruggerold.
In Delhaize-winkels is het stille uurtje doordeweeks tussen 9.00 en 10.00 uur. Bij een aantal Belgische winkels van Carrefour is het de komende tijd stiller tussen 14.00 en 16.00 uur, behalve op zaterdag.
Wekelijks inkopen doen spreekt voor veel mensen voor zich. Voor mensen met een autismespectrumstoornis is dit vaak niet het geval, laat een woordvoerder van Delhaize weten. "De overvloed aan prikkels waarmee ze te maken krijgen tijdens een winkelbezoek maakt het voor sommigen van hen bijna een onmogelijke activiteit." Dat kan er volgens de supermarktketen zelfs voor zorgen dat ze winkels gaan mijden.
De supermarktketen opent ook speciale voorrangskassa's. Hoelang de test gaat duren, is nog niet duidelijk.