
EasyJet en Rolls-Royce testen met succes hun eerste waterstofmotor
EasyJet kondigde in september aan miljarden te investeren in het terugdringen van de CO2-uitstoot. Waterstoftechnologie moet die uitstoot tegen 2050 met bijna 80 procent hebben teruggedrongen. Ook investeert easyJet de komende jaren 21 miljard euro in zuinigere en stillere vliegtuigen.
De Europese vliegtuigbouwer Airbus kondigde begin dit jaar aan samen met de Frans-Amerikaanse motorenfabrikant CFM International ook waterstofmotoren te gaan testen. De Amerikaanse concurrent Boeing legt de nadruk juist op het vliegen met de duurzamere vliegtuigbrandstof SAF.
Ook KLM wil met SAF de CO2-uitstoot verminderen. Het bedrijf mikt op een vermindering van 75 procent ten opzichte van kerosine. Sinds dit jaar voegt de luchtvaartmaatschappij voor elke vlucht die vanaf Schiphol vertrekt een beetje SAF toe aan het brandstofsysteem. Doordat SAF nog niet in grote hoeveelheden beschikbaar is en daardoor een stuk duurder dan kerosine is, is volgens KLM volledig op SAF vliegen nog niet mogelijk.