Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zondag 29 januari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Goedkopere treinkaartjes kunnen forens niet uit auto halen

Door Thijs Rösken

25 nov 2022 om 17:17Update: 2 maanden geleden
nujij comment1.2K reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Als de overheid mensen wil motiveren om de auto te laten staan en de trein te nemen, dan is alleen een goedkoper treinkaartje niet genoeg. We reizen dan wel vaker met de trein, maar niet in plaats van de auto.

Dat blijkt uit het rapport Effecten tariefverlagingen in het ov van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vrijdag heeft gepresenteerd.

Als de trein voor consumenten 40 procent goedkoper wordt, dan voorzien de onderzoekers 20 procent extra gereisde treinkilometers. Maar al die mensen komen niet uit de auto. Het autogebruik zou dan met slechts 0,6 procent afnemen, aldus het KiM.

Ook bijvoorbeeld het schrappen van de btw (9 procent) op het openbaar vervoer zou tot extra gereisde treinkilometers (+4,2 procent) leiden, maar tot slechts 0,1 procent minder autokilometers.

Niet iedereen woont op een plek die bereikbaar is met de trein

Volgens de onderzoekers heeft een goedkoper treinkaartje dus maar beperkt effect op het autoverkeer. Er komen wel meer reizigers, maar mogelijk reisden die anders niet of met een ander vervoermiddel.

Dat komt bijvoorbeeld doordat niet iedereen ergens woont waar je met de trein goed kunt komen. Daarnaast is de trein 's nachts niet altijd een goed alternatief.

Verder maakt een goedkoper kaartje de trein mogelijk minder aantrekkelijk, omdat treinen voller worden en er dan minder vaak zitplek beschikbaar is.

  • NS verhoogt prijzen: los treinkaartje wordt 5,5 procent duurder
    Zie ookNS verhoogt prijzen: los treinkaartje wordt 5,5 procent duurder

Parkeren duurder en kilometerheffing maken auto onaantrekkelijker

Maar treinkaartjes worden niet goedkoper, maar juist duurder. Vanaf begin 2023 gaan reizigers gemiddeld 4,3 procent meer betalen, maakte de NS begin november bekend. Wat dat voor invloed heeft op reiskilometers, kan het KiM niet zeggen.

Volgens de onderzoekers zorgen 10 procent hogere treinkosten voor 4,6 procent minder treinkilometers. Maar die rekensom is niet te vertalen naar deze prijsverhoging van de NS, stelt het KiM. Dit omdat de NS de tarieven niet voor iedereen op dezelfde manier verhoogt.

Het instituut stelt verder voor om de auto minder aantrekkelijk te maken door hogere parkeerkosten en een kilometerheffing. Tegelijkertijd zou je het OV-gebruik kunnen aanmoedigen door het verhogen van het aanbod en kwaliteit van treinreizen.

OV en auto zijn voor veel reizen niet of lastig inwisselbaar, zegt Joris Drost, woordvoerder van het KiM. "Dat is iets waar politiek, beleidsmakers en vervoerders rekening mee moeten houden."

Beeld: ANP
nujij comment1.2K reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Openbaar vervoerEconomie

NUjij: Uitgelichte reacties

Ferenc_Horvth
25 nov 2022 om 18:21
Ik reis al 20 jaar met het openbaar vervoer. In die tijd heb ik veel zien veranderen, positieve ontwikkelingen maar ook negatieve. Zo waren er in het verleden nog rookcoupés. Gelukkig kwam er per ingang 1 januari 2004 een rookverbod. Later kwam er voor alle stations een totaal rookverbod. Verder zijn er nieuwe treinstellen gekomen en er is hier in het zuiden een nieuwe treinverbinding tussen Maastricht en Aken. Veel stations zijn ook opgeknapt en gemoderniseerd. Tegelijkertijd is de service achteruit gegaan. Is er amper nog controle en handhaving. En bovenal rijden treinen vaak niet op tijd of vallen uit. Dat zien we ook steeds meer gebeuren bij buslijnen etc. Dus als de overheid wilt dat mensen hun auto inruilen voor openbaar vervoer moeten ze toch echt met een beter plan komen. Tot nu toe is het openbaar vervoer onbetrouwbaar, inefficiënt om van A naar B te komen, is de serivce en veiligheid drastisch afgenomen en de kosten voor een ritprijs zijn gestegen.
Respect: 👍 113Reacties: 💬 7
Reageer
Mark_IT
25 nov 2022 om 17:52
De forens kán niet uit de auto want de treinen die rijden, zijn al vol. Denk daar eerst eens over na voordat je zulke onderzoeken presenteert. Dit gaat in de huidige context toch nergens over? Alleen met meer comfort en betere deur tot deur aansluitingen, zal de NS forenzen uit de auto krijgen. Bovendien vergoeden de meeste werkgevers de trein volledig. Hoe kun je dan denken dat de prijs ertoe doet voor forenzen? Voor de meeste forenzen draait het dus voor de volle 100% om de algehele reiservaring. En daarmee is het op dit moment droevig gesteld.
Respect: 👍 84Reacties: 💬 7
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment1.2K reacties

Net binnen

  • 01:01
    Finland denkt dat Rusland mogelijk betrokken was bij koranverbranding in Zweden
  • 00:25
    Nieuw op Netflix: deze films en series verschenen deze week
  • 23:16
    Gigantische drugsvangst ter waarde van 114 miljoen dollar op schip vol dieren
  • 22:53
    AZ grijpt naast koppositie met bizar 5-5-gelijkspel tegen FC Utrecht

Meest gelezen

  • 1
    Rozengeur & Wodka Lime-actrice Ghislaine Pierie op 53-jarige leeftijd overleden
  • 2
    Honderden arrestaties rond klimaatbetoging in Den Haag, A12 weer vrijgegeven
  • 3
    Politie grijpt in bij klimaatbetoging op A12 bij Den Haag, demonstranten opgepakt en weggevoerd
  • 4
    Reisadvies voor Turkije aangepast, Nederlanders moeten demonstraties mijden
  • 5
    Drie minderjarigen opgepakt na dodelijke steekpartij in Den Haag


Nieuwsvideo's

  • Wildcamera filmt roedel van negen wolven op Veluwe
    Wildcamera filmt roedel van negen wolven op Veluwe
  • Europa wil verbod op PFAS: wat zijn dat ook alweer?
    Europa wil verbod op PFAS: wat zijn dat ook alweer?
  • Honderden klimaatactivisten blokkeren A12 in Den Haag
    Honderden klimaatactivisten blokkeren A12 in Den Haag
  • Bodycambeelden tonen fatale arrestatie zwarte man in VS
    Bodycambeelden tonen fatale arrestatie zwarte man in VS

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden