
Meer kosten en minder pakketten voor PostNL door hoge inflatie
Zaken als energie en boodschappen zijn de laatste tijd een stuk duurder geworden. Nederlanders bestellen daardoor minder online. Dat zorgt ervoor dat PostNL minder pakketten hoeft te bezorgen, met tegenvallende opbrengsten als gevolg. Tegelijkertijd lopen de kosten van onder meer brandstof en lonen op.
Dat zet de winstgevendheid van het bedrijf onder druk. Daarom wil PostNL de komende tijd minder nieuwe medewerkers aannemen. Ook wil het bedrijf snijden in andere kosten en de prijzen voor webwinkels verhogen. Een nieuwe prijsverhoging voor consumenten staat niet op de planning, behalve de onlangs bekendgemaakte verhoging die volgend jaar moet ingaan.
Het bedrijf verwacht over het derde kwartaal een verlies te maken van ongeveer 1 miljoen euro binnen de pakketbezorging. Het aantal bezorgde pakketten is waarschijnlijk 1,1 procent lager dan een jaar eerder. Op 7 november komt PostNL met de definitieve cijfers over het derde kwartaal.