Tienduizenden reizigers van Transavia die hoogstwaarschijnlijk recht hebben op compensatie, hebben vanwege een fout op de website niets gekregen. Dat zegt de Consumentenbond, die vindt dat Transavia deze fout moet rechtzetten. Volgens de luchtvaartmaatschappij lijkt het om een verkeerd schadeformulier te gaan.

De Consumentenbond kreeg signalen dat het online claimformulier van Transavia vaak ten onrechte aangeeft dat iemand niet in aanmerking komt voor compensatie. Het gaat om passagiers van wie de vlucht is geannuleerd en die vervolgens met een andere Transavia-vlucht reisden.

Als een luchtvaartmaatschappij een vlucht schrapt, moet het bedrijf de reizigers volgens EU-regels hun geld teruggeven of een vervangende vlucht aanbieden. Als je vlucht kort van tevoren is geannuleerd of als je later op de bestemming aankomt dan gepland, heb je ook nog recht op een compensatie die kan oplopen tot 600 euro per persoon.

"Volgens onze gegevens annuleerde Transavia het afgelopen half jaar zo'n driehonderd vluchten, waarbij passagiers hoogstwaarschijnlijk recht hebben op compensatie. Die annuleringen raken enkele tienduizenden passagiers", laat Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar weten.

Transavia zegt het jammer te vinden dat de Consumentenbond meteen naar de media is gestapt met de klacht. De luchtvaartmaatschappij heeft daardoor niet de tijd gekregen om uit te zoeken wat er precies aan de hand is. "Het lijkt er nu op dat het onderzoek is gedaan op basis van een verkeerd formulier," aldus een woordvoerder.

Het bedrijf hoopt met de Consumentenbond in gesprek te gaan om samen uit te zoeken wat er precies aan de hand is.