Op de naam na vrijwel hetzelfde: Starbucks in Rusland heet nu Stars Coffee
Op het oog lijkt er weinig veranderd. Zo lijkt het logo van Stars Coffee verdacht veel op het oude Amerikaanse logo. In plaats van een zeemeermin staat er nu een vrouw in traditionele Russische kledij op de koffiekopjes.
Ook zijn veel dranken hetzelfde gebleven, maar er staat geen gepatenteerde frappuccino op het menu. Verder schrijven de Russen net als de Amerikanen bij de bestelling de naam van de klant op de beker.
In hoofdstad Moskou gingen vrijdag de eerste aangepaste vestigingen open. Eind september moeten alle vestigingen in Rusland open zijn. De meeste blijven koffiezaken, sommige vestigingen worden restaurants. "Hoezo Stars Coffee? Dit nieuwe merk verenigt de sterren van de gastronomische industrie", verklaarden de nieuwe eigenaren op de website. Volgens hen is het merendeel van de ruim tweeduizend voormalige Starbucks-werknemers blijven werken bij Stars Coffee.
Starbucks besloot na de Russische inval in Oekraïne van eind februari de 130 vestigingen tijdelijk te sluiten. Later stopte het bedrijf helemaal met zijn activiteiten in het land. Starbucks was vijftien jaar actief in Rusland.
Ook andere grote ketens, zoals fastfoodgigant McDonald's, besloten vanwege de oorlog uit het land te vertrekken. De nieuwe Russische variant van McDonald's is inmiddels alweer een tijdje open en heet Vkusno i tochka. De naam betekent vrij vertaald: Lekker, punt uit!
