Dinsdag 4 oktober 2022 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Schiphol en Eindhoven Airport vergoeden kosten van gedupeerde reizigers

Schiphol gaat de kosten vergoeden die reizigers moesten maken omdat ze door de chaos op het vliegveld deze zomer hun vlucht hebben gemist. Dat is de luchthaven overeengekomen met de Consumentenbond en het Omroep MAX-programma MAX vakantieman. Ook Eindhoven Airport treft een dergelijke regeling.
Door onze nieuwsredactie

Net als Schiphol kampte het vliegveld bij Eindhoven de afgelopen maanden geregeld met personeelstekorten. Daardoor ontstonden op drukke dagen soms rijen tot ver in de buitenlucht.

De regeling van Schiphol geldt voor vliegtuigpassagiers die in de periode van 23 april tot en met 11 augustus hun vlucht misten door de lange rijen. De regeling van Eindhoven Airport gaat een maand later in en geldt dus voor reizigers die van 23 mei tot en met 11 augustus hadden moeten vliegen.

Zowel Schiphol als Eindhoven Airport vergoedt de kosten die reizigers hebben gemaakt bij het omboeken van een vlucht of de aanschaf van een nieuw vliegticket. Beide luchthavens compenseren ook de reiskosten van gedupeerden die besloten met de auto of trein naar hun bestemming te gaan.

Kosten voor accommodatie en maaltijden vallen onder regeling

Daarnaast kunnen reizigers de kosten verhalen voor een accommodatie die niet gebruikt, maar ook niet geannuleerd kon worden. Het kan ook gaan om uitgaven aan bijvoorbeeld maaltijden of drinken tijdens het wachten op een latere vlucht. Extra uitgaven om opnieuw naar hetzelfde of een ander vliegveld te reizen, vallen ook onder de regeling.

Reizigers van wie de vlucht werd geannuleerd, worden volgens Europese regels al schadeloos gesteld door de luchtvaartmaatschappij. Schiphol wilde eventuele gevolgschade voor deze reizigers niet vergoeden, omdat de reden voor annulering vaak onduidelijk is, zegt de Consumentenbond.

Beeld uit video: Chaos op Schiphol: zo haal je toch op tijd je vlucht1:55
Afspelen knop

Chaos op Schiphol: zo haal je toch op tijd je vlucht

Chaos op Schiphol: zo haal je toch op tijd je vlucht

'We dachten aan een massaclaim, maar dat bleek niet nodig'

De consumentenorganisatie is niet ontevreden over de regeling van Schiphol. "We dachten eerst aan een massaclaim, maar dat is niet nodig gebleken. In eerste instantie hield Schiphol het helemaal af, maar nu hebben we toch afspraken kunnen maken. We zijn blij dat er voor veel consumenten een regeling is getroffen", laat een woordvoerder van de Consumentenbond weten.

Schiphol zal de kwestie zelf afhandelen. De Consumentenbond en Omroep MAX evalueren de regeling na afloop. "Maar als er mensen onterecht worden afgewezen, dan zullen die signalen ons al wel eerder bereiken en kunnen we in gesprek."

Minister Mark Harbers van Infrastructuur is positief over de regeling. "In mijn ogen hoort ook dat bij de goede kwaliteit van dienstverlening die Schiphol graag weer wil leveren", aldus de bewindsman op Twitter.

Mochten er na afloop van de regeling nog problemen ontstaan op Schiphol, dan gaat de Consumentenbond opnieuw met de luchthaven in overleg. Het is nog niet bekend hoeveel de vliegvelden zullen uitgeven aan de compensatie.

Deze inhoud kan helaas niet worden getoondWij hebben geen toestemming voor de benodigde cookies. Aanvaard de cookies om deze inhoud te bekijken.

Lees meer over:

SchipholEconomieBinnenland

Aanbevolen artikelen